Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Muzyka INNY WYMIAR BOYSBANDU, CZYLI WYTWÓRNIA LDH I JEJ SUPERGRUPA

Sandaime J Sould Brothers; źródło: Wikimedia

30.03.2017 | 17:33
Autor: Martyna Wyleciał

Wytwórnia LDH podchodzi do tematów j-popu i boysbandów z nowej strony, stawiając nie tylko na różnorodność, ale także na... ilość.

Bardzo często, gdy mowa o japońskich boysbandach, jako pierwsze przychodzą na myśl grupy z wytwórni Johnny & Associates, zwanej również Johnny’s Jimusho (jap. Janīzu Jimusho). Pisaliśmy o nich kilkakrotnie na łamach „Japonii-Online”, nie tylko przedstawiając historię powstania wytwórni, ale również omawiając zespoły, które rozwijały się pod jej skrzydłami przez blisko 50 lat istnienia. Jednakże prawda jest taka, że świat japońskich boysbandów nie zamyka się tylko w obrębie Johnny’s, ale ma do zaoferowania dużo więcej.

Niniejszy artykuł będzie próbą przybliżenia zespołów wchodzących w skład innej wytwórni muzycznej, noszącej nazwę LDH, a szczególnie tak zwanego EXILE TRIBE, czyli supergrupy złożonej z boysbandów EXILE: Sandaime J Soul Brothers from EXILE TRIBE, The SECOND from EXILE TRIBE czy GENERATIONS from EXILE TRIBE.

W różnorodności siła

Nazwa agencji LDH pochodzi od frazy „LOVE + DREAM + HAPPINES” (ang. „miłość”, „marzenia”, „szczęście”). Powstała ona w 2003 roku z inicjatywy członka zespołu EXILE Hiroyukigo Higarashiego. To firma zajmująca się przede wszystkim wyszukiwaniem talentów, i to niekoniecznie na polu muzycznym. W LDH swoje miejsce znajdą nie tylko piosenkarze i tancerze, ale także aktorzy, kompozytorzy, choreografowie, a nawet surferzy, siatkarze czy sportowcy uprawiający sztuki walki. Ponad to działalność firmy obejmuje wiele innych płaszczyzn – od produkowania muzyki, po wszelką aktywność z nią związaną: koncerty, produkcję dźwięku, drukowanie materiałów, wynajem powierzchni oraz szeroko pojęty trening młodych artystów. LDH wyróżnia także to, że ma swoje oddziały nie tylko w Japonii, ale także zagranicą: LDH USA, LDH ASIA oraz LDH EUROPE.

Jeśli chodzi o muzykę, pod skrzydłami agencji znajduje się kilkanaście grup muzycznych i solistów. W przeciwieństwie do Johnny & Associates, które jest nastawione wyłącznie na promocję boysbandów, w LDH swoje miejsce znalazły także girlsbandy i solistki, na przykład grupy Dream, Happiness oraz Flower, które składają się na dziewiętnastoosobowy megazespół E-Girls.

Tym co również wyróżnia agencję LDH, jest fakt, że zespoły do niej należące nie ograniczają się tylko do szeroko pojętego j-popu, który dominuje wśród podopiecznych Johnny’s Jimusho. I tak wśród artystów można znaleźć na przykład piosenkarza R&B o pseudonimie JEY’ED, DJ’a DARUMĘ czy rapera VERBALa, który w 2015 roku poprowadził galę rozdania nagród japońskiej stacji MTV. Ponadto muzyka tych artystów zawiera więcej Zachodnich wpływów. Niektórzy artyści, tacy jak na przykład piosenkarka Crystal Kay, starają się rozwijać swoją karierę na równi w Japonii i zagranicą. 

Sztandarowym zespołem LDH jest natomiast grupa EXILE, z której wywodzi się założyciel agencji oraz która dała impuls do stworzenia megagrupy EXILE TRIBE – zostanie ona omówiona w dalszej części artykułu. 

Wideo promujące agencję LDH; źródło: YouTube/ldhofficial

Jeden, by wszystkie zgromadzić

Zarzewiem tej firmy był Hiroyuki Igarashi, znany również jako HIRO lub EXILE HIRO. Na początku lat 90. był on członkiem zespołu ZOO, który zdobył popularność piosenką „Choo Choo TRAIN”. Po rozpadzie grupy HIRO założył boysband J Soul Brothers, ale gdy część członków się wykruszyła, J Soul Brothers przekształcił się w EXILE. Nieco później HIRO powrócił do swojego pierwotnego zamysłu, tworząc Nidaime J Soul Brothers, czyli drugą generację swojej grupy (niedaime – jap. „druga generacja”). Muzyka, którą tworzyli, była charyzmatyczna i pełna siły. Po wydaniu debiutanckiego albumu grupa jednak zawiesiła działalność, a jej członkowie przenieśli się do EXILE. W 2013 roku znów się wydzielili z głównego zespołu, tworząc THE SECOND from EXILE TRIBE. Nazwa nawiązuje do wspomnianej drugiej generacji, z której wywodzili się członkowie. Trzecia generacja, Sandaime J Soul Brothers (sandaime – jap. „trzecia generacja”), zadebiutowała w 2010 roku singlem „Best Friend's Girl”. Oprócz HIRO znalazł się tam także NAOTO, obecny we wszystkich generacjach, oraz nowi członkowie.

Wspomniane wcześniej EXILE to dziewiętnastoosobowy zespół powstały na początku lat dwutysięcznych. Łączy między innymi członków trzech generacji J Soul Brothers. Znaczna ich część ma swoje kariery solowe, ale nawet występując poza boysbandem, zachowują swoje pseudonimy zawierające nazwę zespołu, jak na przykład EXILE HIRO, który jest nie tylko członkiem EXILE, lecz także prezesem i założycielem LDH.

EXILE ATSUSHI jest jednym z popularniejszych solistów z EXILE. Źródło: YouTube/avex

Zarówno EXILE, jak i THE SECOND from EXILE TRIBE, a także Sandaime J Soul Brothers zostały w pewnym momencie połączone w potężny muzyczny konglomerat – EXILE TRIBE. Te trzy zespoły to jednak nie wszystko, bo w skład wchodzą jeszcze GENERATIONS, THE RAMPAGE i Gekidan Exile. Pierwszy z wymienionych, którego pełna oficjalna nazwa brzmi GENERATIONS from EXILE TRIBE, debiutował w 2012 roku. Dwa lata później pojawiło się THE RAMPAGE, które zgodnie ze swoją nazwą, oznaczającą tyle co „miotać się w szale”, stawiało na taniec oraz hiphopowe brzmienia. Ostatnia z wymienionych grup, Gekidan Exile, to natomiast aktorzy grający w dramach i filmach. To ciekawe dopełnienie EXILE TRIBE, które oddaje wielopłaszczyznowość działalności agencji LDH.

Wszystkie wspomniane zespoły, czyli w sumie kilkudziesięciu muzyków i artystów, stworzyło potężną megagrupę EXILE TRIBE. To pojęcie narodziło się w 2011 podczas jednej z tras Nidaime J Soul Brothers, potem zostało wykorzystane podczas imprezy, na której wystąpili artyści z agencji LDH, a następnie przyjęło się jako nazwa supergrupy stworzonej pod skrzydłami wytwórni.

Jedna z piosenek z albumu wydanego przez EXILE TRIBE: „HiGH & LOW ORIGINAL BEST ALBUM”. Źródło: YouTube/avex

Z chłopca w mężczyznę

Jak już zostało opisane, zespoły z LDH łączą w sobie wiele gatunków i stylów – nie tylko muzycznych, ale i tanecznych, bo każdy z nich wnosi do grupy nie tylko piosenki, ale także skomplikowane układy taneczne, jak przystało na boysbandy. Ponadto, mimo że jest to wciąż j-pop, nie jest on tak hermetyczny jak ten, do którego przyzwyczaiły odbiorców boysbandy spod bandery Johnny & Associates. Czuć w nich dużo więcej Zachodnich inspiracji czy brzmień przypominających amerykański pop.

Różnicę można dostrzec również w wyglądzie muzyków. Johnny & Associates stawia na bardzo charakterystyczny typ urody: wiecznie młodych chłopców. Mają oni ładnie wyglądać, dobrze śpiewać i tańczyć. Ich image natomiast podkreślany jest paradnymi strojami, często jednakowymi bądź różniącymi się kolorami przypisanymi do konkretnych członków. Wśród zespołów należących do EXILE TRIBE niewątpliwie też znajdzie się typowych „ładnych chłopców”, ale zdecydowana większość przedstawia nie tyle chłopięcy, co męski typ urody. Przykładem może być tutaj EXILE ATSUSHI ze swoim zarostem, umiłowaniem do garniturów i ciemnych okularów.

Jednocześnie przy mnogości członków w EXILE TRIBE można zobaczyć przeróżne typy urody, fryzury czy style modowe. Nie ma uniformizacji typowej dla Johnny & Associates, jest natomiast wyraźne podkreślenie indywidualizmu poszczególnych artystów. Pod tym względem EXILE TRIBE przypomina raczej koreańskie niż j-popowe boysbandy.

THE RAMPAGE ma w sobie wszystko: zindywidualizowane fryzury i stroje, zróżnicowanie muzyczne i mnogość typów urody; źródło: YouTube/avex

Za wszelką cenę

Popularność zespołów należących do EXILE TRIBE jest nie mniejsza niż tych należących do Johnny & Associates. W zestawieniu rocznym Oriconu (za rok 2016), czyli najpopularniejszego notowania muzycznego przeprowadzanego przez firmę zajmującą się między innymi zbieraniem statystyk dotyczących rynku muzycznego w Japonii, na pierwszym miejscu znajduje się co prawda boysband Arashi z wytwórni Johnny & Associates, ale za to już na drugim można zobaczyć album „THE JSB LEGACY” od Sandaime J Soul Brothers. Rok wcześniej, w 2015 roku, piąty album wspomnianej grupy, „Planet Seven”, utrzymywał się w pierwszej dziesiątce notowania Oriconu przez dziesięć tygodni. Sprzedał się w liczbie 508 337 kopii. Wiele innych płyt zespołów należących do EXILE TRIBE zyskiwało status platynowych.

Niestety z popularnością zespołów LDH wiążą się też pewne kontrowersje. Grupy takie jak EXILE czy Sandaime J Soul Brothers od 2008 roku zwykły zajmować najwyższe miejsca w prestiżowym Japan Record Awards. Pod koniec ubiegłego roku magazyn „Shukan Bunshun” ujawnił, że sukces ten jest związany z dużymi łapówkami.

Singiel „R.Y.U.S.E.I.” od J Soul Brothers from EXILE TRIBE zyskał status płyty potrójnie platynowej. Sprzedano 750 000 kopii; źródło: Youtube/avex

Nie samym Johnny’s j-pop żyje

Warto dać szansę grupom należącym do wytwórni LDH, jeśli szuka się różnorodności muzycznej i mniej hermetycznych brzmień. Na szczególną uwagę zaś zasługują zespoły należące do EXILE TRIBE, zarówno każdy z osobna, jak i wspólnie, gdy tworzą supergupę. Stanowią one ciekawy przekrój japońskiej sceny muzycznej. 

EXILE TRIBE jest niebywałym tworem. Łączy w sobie bardzo zróżnicowane zespoły, które jednak do siebie pasują. W tym kalejdoskopie stylów muzycznych, tanecznych i modowych każdy może znaleźć coś dla siebie. Będzie to muzyka niewątpliwie bliższa gustom zachodnim niż hermetyczny j-pop spod bandery Johnny & Associates.

ŹRÓDŁA

LDH I
LDH II
Generasia
Arama Japan I
Oricon
Japan Times
Arama Japan II
One Hallyu
Exile Tribe Wikia I
Exile Tribe Wikia II

SYLWETKA AUTORA

TAGI:

muzyka   celebryci   j-pop  

NASZE ARTYKUŁY

Czy Japonia lubi drony?

Wokół dworca Shinjuku

NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY

Komu macha maneki-neko?

Kitsune - japońskie lisy

KONKURS

Konkurs

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy