Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Kultura INTELIGENTNE PROJEKTOWANIE. RECENZJA „BRAINS: OGRÓD JAPOŃSKI”

Brains: ogród japoński; źródło: www.lacerta.pl

06.01.2018 | 18:53
Autor: Magdalena Bloch

„Brains: ogród japoński” jest zbiorem 50 łamigłówek, które bazują na japońskim sposobie tworzenia ogrodów. Gra przede wszystkim mobilizuje do dedukcyjnego i strategicznego myślenia.

„Ogród japoński” to jedna z trzech odsłon gier z serii „Brains”, której autorem jest Reiner Knizia. Pozostałe dwie to „Mapa skarbów” i „Uśmiech proszę”. Wszystkie trzy zbiory łamigłówek opierają się na podobnych zasadach, ale jedynie „Ogród japoński” nawiązuje do tradycji Kraju Kwitnącej Wiśni.

To nawiązanie można dostrzec już przyglądając się pudełku od gry. Widnieje na nim brama wejściowa do tradycyjnego ogrodu japońskiego, wyglądająca jak połączenie sukiya-mon oraz torii. Ta sama grafika znajduje się na instrukcji schowanej w pudełku. Oprócz niej opakowanie zawiera także książeczkę z podpowiedziami i rozwiązaniami, 7 żetonów i przede wszystkim 25 dwustronnych plansz, na których znajdują się łamigłówki – czyli projekty ogrodów. Wszystko utrzymane jest w estetycznej, nieco dziecięcej stylistyce, a poszczególne elementy ładnie się ze sobą komponują. Choć grafika głównych elementów, czyli plansz i żetonów, nie jest rozbudowana oraz widowiskowa, cechuje ją prostota i prezentuje się schludnie, dzięki czemu jest czytelna. Pudełko jest zaś małe oraz poręczne i nie zajmuje dużo miejsca.

Tak prezentuje się pudełko gry

A tak jego zawartość

Natomiast instrukcja nie jest obszerna, ale dzięki temu zasady zostały klarownie wyjaśnione. Gracz wciela się w architekta, którego zadaniem jest zaprojektowanie japońskiego ogrodu – musi jednak trzymać się pewnych określonych wymagań. Celem uczestnika gry jest ułożenie na każdym pustym polu planszy po jednym żetonie tak, aby spełnić wskazane obok wytyczne. Niekiedy musi zatem połączyć jedną ścieżką parę symboli w tym samym kolorze, przeprowadzić ścieżkę obok pagody lub przez wskazaną liczbę mostów czy żetonów albo zakończyć ją przy symbolu Yin-Yang.

W instrukcji zasady łamigłówek zostały podane w przystępny sposób

Każda z 50 łamigłówek ma dokładnie jedno rozwiązanie, dzięki czemu – jak podkreśla wydawca – gra ma mobilizować do logicznego myślenia, a nie do układania po kolei wszystkich kombinacji. Plusem jest również stopniowanie trudności danych rozgrywek. Rozgrzewka wprowadza gracza w świat łamigłówki – może on wtedy przyswoić zasady i zapamiętać poszczególne oznaczenia. Gra od pierwszej planszy jest świetną gimnastyką intelektualną, a każdy kolejny projekt ogrodu jest coraz bardziej skomplikowany, co może pomóc w ćwiczeniu szarych komórek gracza.

Szczególnie przy tych trudniejszych wyzwaniach pomocne są podpowiedzi i rozwiązania dołączone do gry. Te pierwsze to zawsze poprawne ułożenie tylko jednego żetonu (z wyjątkiem pierwszej i drugiej planszy: nie ma do nich podpowiedzi, bo rozwiązaniem każdej z nich jest pojedynczy żeton). Podpowiedź może sprawić, że rozgrywka stanie się odrobinę łatwiejsza, jednak nadal wymaga intensywnej pracy umysłu gracza. Natomiast odpowiedzi są przydatne, bo pozwalają się sprawdzić. Dobrze zaprojektowany ogród może wywołać radość i satysfakcję u gracza, po nieprawidłowo rozwiązanej łamigłówce może on analizować, co zrobił źle, gdzie popełnił błąd. Jednak – co może być dla niektórych nieco niekomfortowe – rozwiązania są w książeczce umieszczone po kolei po dwa na jednej stronie, przez co gracz może niechcący zaspoilerować sobie wynik następnej łamigłówki.

Plansza dwudziesta – rozwiązana

Ważną zaletą gry jest jej regrywalność. Każdą łamigłówkę można rozwiązać ponownie dzięki ich liczebności. Nie trzeba się obawiać o to, że zna się rozwiązania – nie sposób zapamiętać wszystkich po 50 rozgrywkach. Nie da się także ukryć, że „Ogród japoński” wciąga, po każdej łamigłówce ma się ochotę na kolejną, choć wymagają coraz więcej cierpliwości i dla niektórych po pewnym czasie – oraz po licznych niepowodzeniach – gra może okazać się frustrująca.

Plansza trzydziesta czwarta należy do poziomu tylko dla ekspertów

Łamigłówka wydana przez Lacerta ma ograniczenia wiekowe i liczbowe. Gra polecana jest dla osób od ósmego roku życia, co jest zrozumiałe ze względu na jej trudność. Przeznaczona jest dla jednego uczestnika, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ta liczba była większa i żeby razem ze znajomym spróbować zaprojektować ogród, np. z tych trudniejszych plansz, w końcu co dwie głowy, to nie jedna. Czas gry według wydawców zamyka się w 5–20 minutach, co jest dosyć względne, ponieważ (oczywiście wszystko zależy od gracza) pierwsza plansza może zająć 2 minuty, a ostatnia – najtrudniejsza – nawet około 30 minut lub dłużej.

Pięćdziesiąty – najbardziej wymagający – projekt. Aby rozwiązać tę łamigłówkę, trzeba wykorzystać aż 6 żetonów

Jedynym wartym uwagi zarzutem wobec łamigłówki jest to, że – mimo nazwy, grafiki i pozornej otoczki – ogród japoński jest tylko pretekstem: nie trudno podczas rozgrywki zapomnieć o tym, że gra dotyczy właśnie ogrodu japońskiego, staje się on po prostu ogrodem. Nie można mówić o jakimkolwiek klimacie Kraju Kwitnącej Wiśni, ogród nie został ukazany jako ten japoński – naśladujący przyrodę, cechujący się harmonią i elegancją, w którym każdy element ma coś symbolizować. Jeśli ktoś sięga po grę ze względu na japońską część jej nazwy, może się nieco rozczarować. Jeśli natomiast oczekuje dobrej rozrywki i gry logicznej dla wytrwałych, to „Brains: ogród japoński” jest słusznym wyborem. Gra mobilizuje do taktycznego i dedukcyjnego myślenia, rozwija możliwości intelektualne uczestnika rozgrywki i jest solidnym wysiłkiem dla jego umysłu.

Brains: ogród japoński
Autor: Reiner Knizia
Ilustracje i grafika: Andreas Resch
Wydawca: Wydawnictwo Lacerta
Tłumaczenie: Przemysław Korzeniewski
Rok wydania: 2016

SYLWETKA AUTORA

TAGI:

gry   rozrywka   kultura  

NASZE ARTYKUŁY

Muminkomania w Japonii

NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY

Komu macha maneki-neko?

Kitsune - japońskie lisy

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy