Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Kulinaria KAWA PO JAPOŃSKU

Latte ze wzorkiem Hello Kitty; źródło: Wikimedia Commons/Tomohiro Ohtake

09.03.2018 | 15:18
Autor: Laura Guździoł

Może kawa nie jest zbyt często kojarzona z Japonią, jednak stanowi ona ważny element codzienności wielu Japończyków.

Japońskie określenie na kawę to kōhii (コーヒー). Wywodzi się ono z holenderskiego słowa koffie i dlatego zapisywanie jest katakaną (stosowaną w przypadku wyrazów pochodzenia obcego). Co prawda napój ten doczekał się także własnych znaków kanji: 珈琲 (czyt. kōhii), jednak nie stosuje się ich zbyt często.

Kawa w Japonii obecna jest już od co najmniej 200 lat, lecz popularność zyskała dopiero w drugiej połowie XX wieku. Dziś Japonia stała się jednym z największych importerów tego ziarna na świecie. Kawę można tam dostać w bardzo wielu miejscach i w różnych wariantach. Często na sposób podania tego napoju mają wpływ aktualne trendy, zwłaszcza w kulturze popularnej.

Kissaten

Pierwsze kawiarnie w Japonii zaczęły powstawać pod koniec XIX wieku. Nazywano je kissaten (喫茶店). Najczęściej stanowiły one miejsca odwiedzane przez artystów i uczonych, gdyż zwykle panowały tam spokój i cisza. Można było kontemplować nad filiżanką herbaty czy kawy. W późniejszym czasie do kissaten zawitała muzyka, która nie była obecna w większości domów ze względu na wysoką cenę płyt winylowych, więc klienci przychodzili, aby jej posłuchać, płacąc zaledwie za filiżankę napoju czy kawałek ciasta. Kawiarnie w stylu japońskim zmieniały nieco swój kształt na przestrzeni lat, przeżywając wzloty i upadki, jednak przetrwały do dziś, więc można je nadal napotkać w różnych miejscach w całym kraju.

Sieci kawiarni

Pod koniec ubiegłego wieku kawiarnie w starym stylu zaczęły tracić przewagę liczebną względem dużych sieci kawiarni, których wystrój najczęściej utrzymywany jest w klimacie zachodnim. Pierwsza tego typu kawiarnia powstała w 1980 roku w tokijskiej dzielnicy Harajuku. Był to początek wielkiej japońskiej sieci Doutor Coffee. Inne popularne franczyzy japońskiego pochodzenia to między innymi: Moriva Coffee, Ginza Renoir czy Excelsior Caffee. Z najpopularniejszych zagranicznych sieci można natomiast wymienić Starbucks i Tully's Coffee.

Automaty i konbini

Jeśli jednak komuś nie zależy na świeżo przygotowanej kawie, a potrzebuje dawkę kofeiny, to może wybrać kawę w puszce lub butelce. Są one dostępne w automatach z napojami oraz w sklepach. I wbrew pozorom nie tylko zimna wersja jest w sprzedaży – tak pakowaną kawę można również kupić na gorąco.

W wielu sklepach typu konbini (convenience store) można także dostać kawę z samoobsługowego ekspresu, w którym wystarczy wybrać interesujący nas napój i kliknąć odpowiadający mu przycisk. Podobne ekspresy znajdują się w wielu sklepikach w Polsce.

Automat z zimnymi i gorącymi napojami (po lewej kawy w puszce); źródło: Wikimedia Commons/Jun Ohwada

Japońskie kawowe ciekawostki

W Japonii bardzo ważny jest sposób podania kawy, dlatego duże zainteresowanie znalazło tam latte art. W wielu kawiarniach bariści przyozdabiają rysunkami w postaci listków, kwiatków i innych wzorków napoje zamawiane przez klientów, aby mogli oni cieszyć nie tylko podniebienie, ale również doświadczyć pozytywnych wrażeń wzrokowych.

Spory wpływ na japońskie latte art ma kultura kawaii oraz manga i anime. Co pewien czas, zwłaszcza gdy pojawia się nowy hit wśród animacji czy filmów, te motywy przenoszone są na powierzchnię kawy. Przykładem może być kawiarnia inspirowana animacją „Twoje imię” („Kimi no na wa”), która przez krótki okres mieściła się w Tokio, a później w Nagoi. Można było w niej spróbować potraw wzorowanych na motywach z filmu, w tym wypić latte z podobiznami bohaterów. 

Inna tego typu kawiarnia poświęcona była grze Super Mario Bros. W ofercie znajdowało się Mario latte z konturem głównej postaci z gry.

Nie mogło zabraknąć też niejednej kawiarni z motywem Pokemonów. Latte z podobizną Pikachu można było między innymi skosztować w 2015 roku w dzielnicy Shibuya w Tokio.

Takich kawiarni, zwanych „pop-up cafe”, które zwykle funkcjonują tylko przez krótki czas, w Japonii każdego roku pojawia się bardzo wiele i bazują one na konkretnym motywie – znanej animacji, filmu, fikcyjnej postaci, sławnej osoby i wielu innych.

Oczywiście urozmaicone podanie kawy nie jest jedynie domeną wspomnianych krótkoczasowych kawiarenek. Również niektóre normalnie funkcjonujące kawiarnie serwują napoje z różnym motywem, dodatkiem smakowym czy podane w ciekawy sposób.

Latte z motywem kota; źródło: Wikimedia Common/akaitori

Jednym z najnowszych ciekawych pomysłów na podanie czarnego napoju jest… kawa w rożku do lodów! Pierwsza kawiarnia, która zaczęła sprzedawać tę nowość to Coffee Cone w tokijskim dystrykcie Koenji. Rożki są do wyboru w różnych wariacjach smakowych i wzrokowych – np. zamoczone w czekoladzie, z różnokolorowymi posypkami czy proszkami. Kawa podana w ten sposób jest często dodatkowo przyozdobiona rysunkami latte art.

Jeśli chodzi natomiast o wariacje smakowe kawy to prawdopodobnie liderem w tej kwestii jest sieć Starbucks, która stara się w każdym sezonie wydać nieco inny typ kawowego napoju. Na swoim koncie mają już między innymi dodatek czekolady, karmelu, bananów, truskawek, skórki cytrynowej, pistacji, orzechów pekan czy też, tak ważnej w japońskiej kulturze, sakury

Sakura latte; źródło: Wikimedia Commons/Marco Verch 

Na łamach naszego dziennika pisaliśmy również o kilku niecodziennych odmianach samej kawy w Japonii, a nie tylko sposobu jej podania. Jedną z nich była kawa z palonego czosnku produkowana przez Yokitomo Shimotaia z prefektury Aomori. W 2016 roku z kolei w Kioto firma Nagi stworzyła połączenie kawy i herbaty zwane TeaCoffee. Tegoroczną ciekawostkę stanowi natomiast kawa Premium Roast Coffee Sakura od firmy Doutor będąca mieszanką indyjskich, etiopskich i brazylijskich ziaren z dodatkiem proszku z liści i kwiatów sakury. Co roku, gdy zbliża się sezon kwitnienia japońskich wiśni, nie może w Japonii zabraknąć nowości kulinarnych związanych z tym wydarzeniem. I jak widać, „sakurowy szał” nie omija także kawy, która stanowi całkiem istotny element w życiu Japończyków.

ŹRÓDŁA

Boutique Japan
Good Coffee
tsunagu Japan
Gurunavi
SoraNews24
Japan Trends
Japan Trends 2
SoraNews24 2

SYLWETKA AUTORA

TAGI:

kuchnia  

NASZE ARTYKUŁY

Muminkomania w Japonii

NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY

Komu macha maneki-neko?

Kitsune - japońskie lisy

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy