Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Kultura [PATRONAT] PAPIER, DREWNO I BAMBUS – DESIGN PO JAPOŃSKU

Zdjęcie promujące wydarzenie; źródło: Muzeum Okręgowe w Toruniu

Toruń, Wysoka Sień (sala wystaw czasowych II p.) Kamienicy Pod Gwiazdą, Rynek Staromiejski 35

Data wydarzenia: 28.06.2019 - 29.09.2019
Opracowanie: Krystian Karolak

Muzeum Okręgowe w Toruniu zaprasza na wystawę obiektów wykonanych z papieru, drewna i bambusa. Wernisaż odbędzie się 28 czerwca br. o godz. 17:00.

Na wystawie, której wernisaż odbędzie się 28 czerwca o godz. 17:00, prezentowane będą obiekty wykonane z papieru, drewna oraz bambusa. Wyroby współczesne i historyczne pochodzą ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej w Krakowie oraz zbiorów prywatnych. Kuratorem jest Katarzyna Paczuska. Wydarzenie potrwa do 29 września br. Wstęp jest wolny.

Japończyk w zetknięciu z potężnymi żywiołami, na skrawkach ziemi wydartej górom i oceanom, zbudował swój światopogląd z pojęć kruchości, marności i przemijania. I na nich opierała się japońska estetyka. Jednocześnie piękno było zawsze ściśle powiązane z życiem codziennym. Nikt w takim stopniu nie wyniósł codzienności do godności sztuki, jak zrobili to Japończycy w ceremonii picia herbaty czy w sztuce układania kwiatów.

Papier, drewno i bambus to materiały, które chętnie są używane przez japońskich rzemieślników. One wpływają na to, jak przedmioty wyglądają, nadają im niepowtarzalny japoński wygląd. Japończycy z papieru, drewna i bambusa wykonują przedmioty ekskluzywne, ale także powszechnego użytku, często związane z rodzimą tradycją. Japońskie projekty są wysoko cenione przez miłośników sztuki dzięki swojemu minimalizmowi i szacunkowi dla materiału, z jakiego są tworzone. Wykwintne drobiazgi tworzone z papieru, bambusa i drewna są prawie niezauważalne, nie narzucają się. Przeważa wrażenie krańcowej czystości formy. Podstawowym efektem jest piękno kształtu, proporcji, troskliwe wykończenie każdej powierzchni. Ważne jest użycie tych naturalnych materiałów, które pod wpływem czasu stają się coraz piękniejsze. Przedmioty te cechuje szlachetna patyna, miękkość i jedwabiste wręcz wypolerowanie. Kolorystyka najczęściej jest stonowana, a barwy przyćmione. Na przedmiotach pojawia się swobodnie i lekko rzucona na płaszczyznę dekoracja, rozmieszczona asymetrycznie. Również zasada wycinkowego, pozornie przypadkowego wyboru tematu z natury, który ma reprezentować, mimo swego zawężenia makrokosmos. Motywy zdobnicze nie są traktowane wyłącznie jako ornament, co zbliża rzemiosło do malarstwa. Przedstawienie, umieszczone na japońskim przedmiocie, jest raczej sugestią, aluzją, której odczytanie i rozwinięcie pozostawiono domyślności widza, jego obeznania z literaturą i poezją.

Temat dekoracji miał wywoływać poetyckie skojarzenia, wprowadzać odpowiedni nastrój, otwierać perspektywy intelektualne i emocjonalne. Poza zewnętrzną formą dostępną dla każdego, dla wtajemniczonego otwiera się również bogaty świat idei wyrażonych w różnych motywach dekoracyjnych. Wiele motywów zwierzęcych, roślinnych staje się nośnikami treści symbolicznych. Czasami te treści układają się warstwowo, nakładając się jedna na drugą. Nawet formalna z pozoru kompozycja, gdzie w dwóch przeciwległych narożnikach, dzieląc płaszczyzny po liniach przekątnych na pola wypełnione dekoracją i pola puste, uosabia równowagę dwóch przeciwstawnych i jednocześnie uzupełniających się wzajemnie pierwiastków: in i yō. Japończycy zawsze byli wrażliwi na piękną, funkcjonalną formę, powściągliwą dekorację. Podejście do wykonywanego przedmiotu, wrodzone wyczucie formy i koloru, niechęć do przeładowanej dekoracji, szacunek dla właściwości każdego materiału, sprawiły, że Japonia jest krajem, w którym estetyka codziennych, otaczających człowieka przedmiotów osiągnęła niezwykle wysoki poziom. Różni się ona od tworzonych współcześnie produktów masowych, które często cechuje jarmarczny styl.

Plakat wystawy; źródło: Muzeum Okręgowe w Toruniu

Wydarzenie pod patronatem dziennika „Japonia-Online”.

ŹRÓDŁA

Strona wydarzenia na Facebooku

POLECANE WYDARZENIA

Wystawy

Wystawa japońskich artystów w PJATK

Warszawa, Galeria Medium na Wydziale Sztuki Nowych Mediów PJATK (Sala malarska C2), ul. Koszykowa 86

Wystawa konkursowa Ideografia 2019 | Polska – Japonia

Poznań, Galeria Scena Otwarta (Miejskie Galerie UAP), ul. Ratajczaka 20

[PATRONAT] Kolekcja. Kino japońskie w polskim plakacie filmowym

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

[PATRONAT] Pustka i pełnia – wystawa malarstwa japońskiego sumi-e

Warszawa, Ambasada Japonii - Wydział Kultury, Aleje Ujazdowskie 51

„Isshoni Art: Polska + Japonia” – wspólna wystawa artystów z Japonii i Polski

Nysa, Muzeum Powiatowe w Nysie, ul. Biskupa Jarosława 11

Wystawa „100 prac japońskich kaligrafów”

Toruń, Ratusz Staromiejski, Rynek Staromiejski 1

[PATRONAT] Nihontō. Miecze z Japonii z kolekcji Muzeum Miecza Japońskiego Bizen Osafune

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japonskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

[PATRONAT] Andrzej Wajda. Japoński notes. Z kolekcji Muzeum Manggha

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

[PATRONAT] Wchodzę w każdą rzeczywistość – wystawa Shinjiego Ogawy

Kraków, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK (Galeria Beta), ul. Lipowa 4

Counting Memories – Chiharu Shiota

Katowice, Muzeum Śląskie w Katowicach, ul. T. Dobrowolskiego 1

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy