Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Kultura SPEKTAKL NŌ W WYKONANIU AKTORÓW Z RODU KANZE

Grafika promująca wydarzenie; źródło: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

Data wydarzenia: 26.06.2019
Opracowanie: Krystian Karolak

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” będzie gościć aktorów należących do rodu Kanze, którzy wystąpią z pełnym spektaklem teatru nō.

Wydarzenie odbędzie się 26 czerwca br. o godz. 18:00. Spektakl będzie uświetnieniem wyjątkowego roku 2019, który wiąże się z 25–leciem działalności instytucji oraz 100–leciem nawiązania oficjalnych kontaktów dyplomatycznych pomiędzy Polską i Japonią. Bilety wstępu w cenie 30 zł do nabycia w kasie Muzeum od 19 czerwca oraz przed spektaklem. Natomiast 26 czerwca w godzinach 11.00 – 13.00 odbędą się warsztaty teatralne.

O kwiecie przekazywanym pomiędzy ludzkimi sercami – tak, wybitny aktor Kanze Hisao (1925-1978), zatytułował swoją książkę poświęconą teatrowi nō. Artysta, nazywany „współczesnym Zeamim” pisał w niej o wielu sprawach, w tym o sugestywności gry aktorskiej, którą za historycznym Zeamim (1363? – 1443?) zwykło się określać metaforą „kwiatu”, w języku japońskim hana. Tytuł książki odnosi się także do kulturowego i społecznego funkcjonowania widowiska nō. Jest to bowiem teatr wspólnoty, jak przed wiekami, tak i dzisiaj związki pomiędzy artystami oraz widzami są bardzo ścisłe. Artyści, określani mianem nōgakushi - mistrzów sztuki nō, są pośród nich aktorzy shite i waki oraz muzycy, hayashikata, oprócz działań scenicznych poświęcają się pracy ze swoimi uczniami, przyszłymi profesjonalistami jak i amatorami sztuki dramatycznej. Dobry aktor bądź muzyk musi więc być także dobrym pedagogiem, zdolnym do przekazania „kwiatu”, o którym pisał Kanze Hisao. Na wspólnotowy charakter widowiska wskazuje także jego nazwa, wyraz nō oznacza bowiem umiejętność lub talent, umiejętność, którą dzielą się różni ludzie. W minionych stuleciach, sztuki tej, określanej na początku nazwą sarugaku no nō, a później po prostu nō, uczyli się arystokraci, wielkorządcy Japonii, ale i członkowie stanów podległych. Byli wśród nich Oda Nobunaga (1534-1582), Toyotomi Hideyoshi (1536-1598) oraz siogunowie z rodu Tokugawa (rządzili pomiędzy latami 1603-1868), na których dworze nō osiągnęło status shikigaku – oficjalnej sztuki ceremonialnej. Współcześnie aktywnymi wielbicielami nō, występującymi na scenie, było i jest wielu intelektualistów, w tym Amerykanin Ernest Francisco Fenollosa (1853-1908), profesor Cesarskiego Uniwersytetu Tokijskiego oraz wybitna pisarka Shirasu Masako (1910-1998). Aktywne zaangażowanie, w działania sceniczne, tych których zwykliśmy nazywać widzami, jest możliwe dzięki niezwykłej różnorodności form scenicznych teatru nō. Mamy więc pośród nich spektakl prezentujący kompletny dramat, nazywany po prostu nō, w którym biorą udział wykonawcy wszystkich specjalności, używając przy tym bogatych kostiumów, masek oraz rekwizytów, grane są jednak także połowy dramatów tzw. han nō. Maibayashi (jap. „taniec z muzyką”) to, z kolei przedstawienie, podczas którego artyści prezentują wybrany fragment sztuki, bez użycia kostiumów i masek, skupiając się na wirtuozerii tańca i śpiewu. Również aktorzy-amatorzy wykonują tego rodzaju przedstawienia. Szczególną popularnością cieszy się krótka forma shimai, czyli taniec prezentowany przez głównego aktora shite do akompaniamentu pieśni chóru, śpiewanej a capella, będący wyjątkiem z danej sztuki. Istnieje także szereg form, takich jak rengin, łączących tylko śpiew z muzyką graną na instrumentach oraz stricte instrumentalne recitale nazywane ibayashi. O sile i wigorze, teatru nō, sięgającego swymi korzeniami XIV wieku, decyduje, w dużym stopniu, właśnie wspólnota aktorów, muzyków oraz widzów, możliwa do spełnienia dzięki wielkiej różnorodności form scenicznych.
Jakub Karpoluk

ŹRÓDŁA

Strona wydarzenia na Facebooku

POLECANE WYDARZENIA

Wystawy

[PATRONAT] Wystawa prac uczestników warsztatów artystycznych podczas Festiwalu Sztuk Jesiennych Bunkasai

Warszawa, Wydział Kultury i Informacji Ambasady Japonii w Polsce, Aleje Ujazdowskie 51

Wystawa „Futami Shoichi. Akwaforty”

Toruń, Kamienica Pod Gwiazdą, Rynek Staromiejski 35

100 sztuk porcelany na 100 lat relacji dyplomatycznych polsko-japońskich

Włocławek, Muzeum Etnograficzne, ul. Bulwary im. Marszałka Józefa Piłsudskiego 6

Wystawa „100 prac japońskich kaligrafów”

Toruń, Ratusz Staromiejski, Rynek Staromiejski 1

„Isshoni Art: Polska + Japonia” – wspólna wystawa artystów z Japonii i Polski

Nysa, Muzeum Powiatowe w Nysie, ul. Biskupa Jarosława 11

[PATRONAT] Wchodzę w każdą rzeczywistość – wystawa Shinjiego Ogawy

Kraków, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK (Galeria Beta), ul. Lipowa 4

Counting Memories – Chiharu Shiota

Katowice, Muzeum Śląskie w Katowicach, ul. T. Dobrowolskiego 1

Prezentacja

Mika Otani – pokaz ikebany sogetsu

Warszawa, Pałac Kazimierzowski (sala im. Brudzińskiego), ul. Krakowskie Przedmieście 26/28

Festiwale

[PATRONAT] Dni Kultury Japońskiej w Białymstoku

Białystok, Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku (Galeria „Nowe Skrzydło”), ul. Świerkowa 20C

[PATRONAT] 13. Festiwal Filmowy Pięciu Smaków

Warszawa, Kinoteka, Plac Defilad 1

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy