Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Kultura SPEKTAKL NŌ W WYKONANIU AKTORÓW Z RODU KANZE

Grafika promująca wydarzenie; źródło: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

Data wydarzenia: 26.06.2019
Opracowanie: Krystian Karolak

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” będzie gościć aktorów należących do rodu Kanze, którzy wystąpią z pełnym spektaklem teatru nō.

Wydarzenie odbędzie się 26 czerwca br. o godz. 18:00. Spektakl będzie uświetnieniem wyjątkowego roku 2019, który wiąże się z 25–leciem działalności instytucji oraz 100–leciem nawiązania oficjalnych kontaktów dyplomatycznych pomiędzy Polską i Japonią. Bilety wstępu w cenie 30 zł do nabycia w kasie Muzeum od 19 czerwca oraz przed spektaklem. Natomiast 26 czerwca w godzinach 11.00 – 13.00 odbędą się warsztaty teatralne.

O kwiecie przekazywanym pomiędzy ludzkimi sercami – tak, wybitny aktor Kanze Hisao (1925-1978), zatytułował swoją książkę poświęconą teatrowi nō. Artysta, nazywany „współczesnym Zeamim” pisał w niej o wielu sprawach, w tym o sugestywności gry aktorskiej, którą za historycznym Zeamim (1363? – 1443?) zwykło się określać metaforą „kwiatu”, w języku japońskim hana. Tytuł książki odnosi się także do kulturowego i społecznego funkcjonowania widowiska nō. Jest to bowiem teatr wspólnoty, jak przed wiekami, tak i dzisiaj związki pomiędzy artystami oraz widzami są bardzo ścisłe. Artyści, określani mianem nōgakushi - mistrzów sztuki nō, są pośród nich aktorzy shite i waki oraz muzycy, hayashikata, oprócz działań scenicznych poświęcają się pracy ze swoimi uczniami, przyszłymi profesjonalistami jak i amatorami sztuki dramatycznej. Dobry aktor bądź muzyk musi więc być także dobrym pedagogiem, zdolnym do przekazania „kwiatu”, o którym pisał Kanze Hisao. Na wspólnotowy charakter widowiska wskazuje także jego nazwa, wyraz nō oznacza bowiem umiejętność lub talent, umiejętność, którą dzielą się różni ludzie. W minionych stuleciach, sztuki tej, określanej na początku nazwą sarugaku no nō, a później po prostu nō, uczyli się arystokraci, wielkorządcy Japonii, ale i członkowie stanów podległych. Byli wśród nich Oda Nobunaga (1534-1582), Toyotomi Hideyoshi (1536-1598) oraz siogunowie z rodu Tokugawa (rządzili pomiędzy latami 1603-1868), na których dworze nō osiągnęło status shikigaku – oficjalnej sztuki ceremonialnej. Współcześnie aktywnymi wielbicielami nō, występującymi na scenie, było i jest wielu intelektualistów, w tym Amerykanin Ernest Francisco Fenollosa (1853-1908), profesor Cesarskiego Uniwersytetu Tokijskiego oraz wybitna pisarka Shirasu Masako (1910-1998). Aktywne zaangażowanie, w działania sceniczne, tych których zwykliśmy nazywać widzami, jest możliwe dzięki niezwykłej różnorodności form scenicznych teatru nō. Mamy więc pośród nich spektakl prezentujący kompletny dramat, nazywany po prostu nō, w którym biorą udział wykonawcy wszystkich specjalności, używając przy tym bogatych kostiumów, masek oraz rekwizytów, grane są jednak także połowy dramatów tzw. han nō. Maibayashi (jap. „taniec z muzyką”) to, z kolei przedstawienie, podczas którego artyści prezentują wybrany fragment sztuki, bez użycia kostiumów i masek, skupiając się na wirtuozerii tańca i śpiewu. Również aktorzy-amatorzy wykonują tego rodzaju przedstawienia. Szczególną popularnością cieszy się krótka forma shimai, czyli taniec prezentowany przez głównego aktora shite do akompaniamentu pieśni chóru, śpiewanej a capella, będący wyjątkiem z danej sztuki. Istnieje także szereg form, takich jak rengin, łączących tylko śpiew z muzyką graną na instrumentach oraz stricte instrumentalne recitale nazywane ibayashi. O sile i wigorze, teatru nō, sięgającego swymi korzeniami XIV wieku, decyduje, w dużym stopniu, właśnie wspólnota aktorów, muzyków oraz widzów, możliwa do spełnienia dzięki wielkiej różnorodności form scenicznych.
Jakub Karpoluk

ŹRÓDŁA

Strona wydarzenia na Facebooku

POLECANE WYDARZENIA

Warsztaty

Warsztaty japońskiego tańca butoh z TO-EN w Gdańsku

Gdańsk, Oliwski Ratusz Kultury, ul. Opata Jacka Rybińskiego 25

Spotkanie

[PATRONAT] Kimono z koronką

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konoponickiej 26

Dla dzieci: interaktywne spotkanie z kulturą japońską

Warszawa, Wydział Informacji i Kultury Ambasady Japonii, Aleje Ujazdowskie 51

Gēmu Airando – Wyspa Japońskich Gier 2019

Wrocław, Wyspa na Weekend, Wyspa Słodowa 7

Wystawy

[PATRONAT] Kodomo no kimono. Kimona dziecięce z kolekcji Kazuko Nakano

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

Wystawa polsko-japońska „Mono no aware”

Szczecin, Trafostacja Sztuki w Szczecinie, ul. Świętego Ducha 4

[PATRONAT] Tokio 24

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” (Galeria Europa – Daleki Wschód), ul. Marii Konopnickiej 26

[PATRONAT] Papier, drewno i bambus – design po japońsku

Toruń, Wysoka Sień (sala wystaw czasowych II p.) Kamienicy Pod Gwiazdą, Rynek Staromiejski 35

[PATRONAT] Tokio. Smok i smok

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

Konwent

[PATRONAT] Animatsuri 2019

Warszawa, Centrum Konferencyjno – Szkoleniowe Fundacji Nowe Horyzonty, ul. Bobrowiecka 9

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy