Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Kultura [PATRONAT] KOLEKCJA. KINO JAPOŃSKIE W POLSKIM PLAKACIE FILMOWYM

Grafika promująca wystawę; źródło: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

Data wydarzenia: 01.12.2019 - 31.12.2019
Opracowanie: Krystian Karolak

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” zaprasza na piątą wystawę z serii Kolekcja zatytułowaną „Kino japońskie w polskim plakacie filmowym”.

Wystawę można oglądać od 1 do 31 grudnia br. Za aranżację oraz koordynację odpowiada Anna Król, natomiast teksty przygotowała Wioletta Laskowska-Smoczyńska. W styczniu 2010 roku zbiory Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha wzbogaciły się o kolekcję plakatów anonsujących różne wydarzenia związane z kulturą Japonii. W liczącym ponad sto sztuk zbiorze przeważającą większość stanowią plakaty filmowe. Prace powstały pomiędzy 1949 a 1991 rokiem, co oznacza, że odnoszą się do okresu świetności polskiej grafiki i czasu, kiedy film japoński na całym świecie święcił triumfy. Tematyka wystawy jest swoistym zaproszeniem do zgłębienia dwóch fascynujących dziedzin, które w niezwykły sposób połączyły kultury naszych krajów.

Repertuar filmowy, jaki przedstawia kolekcja, jest bezpośrednio związany z kulturą japońską (filmy w znakomitej większości zostały zrealizowane w Japonii, przez twórców japońskich, z udziałem japońskich aktorów i zagrane w języku japońskim). Należy wszak zauważyć, że sposób ich prezentacji miał już charakter pośredni: plakaty te nie są kopiami japońskich posterów, co często ma miejsce w krajach zachodnich, lecz powstawały jako indywidualne projekty polskich artystów plastyków.

Na ponad osiemdziesięciu planszach możemy prześledzić na równi: czterdzieści lat historii japońskiego kina powojennego – a dokładniej rzecz ujmując, czterdzieści lat dystrybucji filmów japońskich w Polsce, bo przecież jest to jedynie część bogatego dorobku japońskiej kinematografii – i taki sam wyimek z długiej historii plakatu polskiego. Najstarszy afisz zbioru pochodzi z 1949 roku (Jan Lenica, „A jednak żyjemy”), najnowszy zaś z roku 1991 (Waldemar Świerzy, „Sierpniowa rapsodia”). To czas bardzo intensywnych zmian, jakie zachodziły w powojennej historii naszych społeczeństw. Nie ulega wątpliwości, że na tym tle film był środkiem wiernie rejestrującym nowe trendy – toteż zapoznając się z reprezentowanym przez kolekcję repertuarem, mamy możliwość prześledzenia wielu ciekawych zjawisk i nurtów obecnych w japońskim świecie filmowym tamtego okresu. Dla przykładu warto w tym miejscu przytoczyć: hibaku-eiga – filmy nawiązujące do traumy związanej z wybuchem bomby atomowej, kaidan-eiga – wzbudzające dreszczyk emocji horrory, cieszące się popularnością na całym świecie filmy samurajskie czy będące sukcesem komercyjnym filmy o potworach ze słynną serią o Godzilli na czele. Druga połowa XX wieku to wreszcie czas triumfu wielu wspaniałych twórców kina. Przypomnijmy choćby Akirę Kurosawę, Kenjiego Mizoguchiego, Masakiego Kobayashiego, Kona Ishikawę czy Tadashiego Imaiego. Wysokie uznanie krytyki i deszcz nagród przyznanych na najbardziej prestiżowych festiwalach sprawiły, że odtąd z tymi właśnie nazwiskami na zawsze kojarzona będzie kinematografia Kraju Kwitnącej Wiśni.

Wioletta Laskowska-Smoczyńska

ŹRÓDŁA

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”

POLECANE WYDARZENIA

Wystawy

[PATRONAT] Impresje japońskie

Gdańsk, Nowy Warzywniak Galeria Sztuki, ul. Opata Jacka Rybińskiego 25 (I piętro wejście od podwórka)

Kyōgi Karuta – wystawa fotografii Bartosza Hołoszkiewicza

Warszawa, Muzeum Azji i Pacyfiku, ul. Solec 24

Masakatsu Tagami – grafika i malarstwo

Bydgoszcz, Biblioteka Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, ul. Karola Szymanowskiego 3

[PATRONAT] Nihontō. Miecze z Japonii z kolekcji Muzeum Miecza Japońskiego Bizen Osafune

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japonskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

[PATRONAT] Andrzej Wajda. Japoński notes. Z kolekcji Muzeum Manggha

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

Zostaw drzwi uchylone

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

[PATRONAT] Wchodzę w każdą rzeczywistość – wystawa Shinjiego Ogawy

Kraków, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK (Galeria Beta), ul. Lipowa 4

Counting Memories – Chiharu Shiota

Katowice, Muzeum Śląskie w Katowicach, ul. T. Dobrowolskiego 1

Wystawa „Na Fali Hokusaia” w Muzeum Historii Katowic

Katowice, Muzeum Historii Katowic, ul. ks. J. Szafranka 9

Asana Fujikawa & David Hockney. Postacie płynącego świata

Wrocław, OP ENHEIM, Plac Solny 4

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy