Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Kultura W ŚWIECIE FILMOWYCH INSPIRACJI

Grafika promująca wydarzenie; źródło: Materiały organizatora

Wrocław, Dolnośląska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Mikulskiego, Rynek 58

Data wydarzenia: 20.01.2020
Opracowanie: Krystian Karolak

Dolnośląska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu i Pan Optykon zapraszają na kolejne spotkanie z cyklu „Oblicza japońskiego kina” na temat remake'ów.

Wydarzenie odbędzie się 20 stycznia 2020 roku o godz. 18:00. Organizatorzy zapewniają, że podczas prelekcji nie zabraknie fragmentów filmowych. Można będzie się przekonać – na przykład – czy Paul Newman dobrze naśladował grę Toshiro Mifunego. Wstęp jest wolny.

Gdy w pierwszej dekadzie XXI wieku amerykańskie wytwórnie zrealizowały serię remake'ów japońskich horrorów („Ring", „The Grudge: Klątwa”, „Nieodebrane połączenie”) w przestrzeni medialnej dało się słyszeć głosy oskarżające Hollywood o wypranie z pomysłów i zawłaszczanie dorobku japońskiej kinematografii. Tymczasem zjawisko transferów pomysłów między kinematografiami zachodnimi ma długą tradycję, branża japońska bywała - i bywa do tej pory - stroną biorącą. Japońscy twórcy filmowi już w drugiej dekadzie XX wieku inspirowali się sprowadzanymi do ich ojczyzny zachodnimi produkcjami, tworząc ich nieautoryzowane remake'i. Transfery pomysłów zaczęły przebiegać dwukierunkowo dopiero w latach 60. ubiegłego stulecia, gdy w USA i we Włoszech powstały tamtejsze wersje głośnych filmów Akiry Kurosawy – „Rashomona”, „Siedmiu wspaniałych” i „Yojimbo”.

Ostatnie spotkanie z cyklu „Oblicza japońskiego kina” poświęcone będzie zagadnieniu przepływów pomysłów filmowych między Japonią a Europą i USA, ze szczególnym uwzględnieniem remake'ów (choć zasygnalizowane zostaną także inne formy inspiracji). Podczas prelekcji omówione zostaną zarówno najważniejsze zachodnie adaptacje japońskich filmów - od „Siedmiu wspaniałych” i „Za garść dolarów”, po amerykańskie filmy o Godzilli z 1998 i 2014 roku – jak i japońskie remake'i europejskich i amerykańskich produkcji - od filmu fantastycznego „Pojawienie się niewidzialnego człowieka” z 1949 roku po produkcje najnowsze, takie jak „Windą na szafot” na podstawie francuskiego thrillera Louise'a Malle'a z 1958 roku i i japońską wersję „Bez przebaczenia”, w którym fabułę kultowego westernu Clinta Eastwooda przeniesiono w realia XIX-wiecznej Japonii

Dawid Głownia – doktor nauk o sztuce UJ i doktorant w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr, badacz kina japońskiego. Autor książki „Sześć widoków na kinematografię japońską: Kulturowe, społeczne i instytucjonalne konteksty kina” i kilkunastu artykułów naukowych poświęconych popkulturze.

ŹRÓDŁA

Strona wydarzenia na Facebooku

POLECANE WYDARZENIA

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy