Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Kultura RADIO AZJA NA FESTIWALU FILMOWYM PIĘĆ SMAKÓW: DAWANGGANG WYSTĄPI JUŻ 8 GRUDNIA!

źródło: materiały organizatora

Warszawa, TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8

Data wydarzenia: 20.10.2014 - 08.12.2014

Z przyjemnością przedstawiamy ciekawy projekt, na który składać się będą trzy wydarzenia muzyczne: od października do grudnia w TR Warszawa zaprezentują się muzycy, kolejno z Korei Południowej (20.10), Japonii (27.11) i Chin (08.12). Jako patron medialny serdecznie zapraszamy do udziału!

[za informacją organizatora:]

Inspiracją do stworzenia Radia Azja był sukces zeszłorocznego koncertu koreańskiej grupy UhUhBoo Project. Zespół, znany ze współpracy z Piną Bausch czy reżyserem Park Chan-wookiem, wystąpił po raz pierwszy w Polsce, prezentując niezwykły, oryginalny spektakl. Lider projektu, Baik Hyun-jin hipnotyzował ekscentrycznym tańcem, niekonwencjonalnymi wokalizami oraz szczerym i bardzo emocjonalnym przekazem. Pełna sala i jej entuzjastyczna reakcja były dowodem, że polska publiczność jest zainteresowana dźwiękami z regionu Azji Dalekowschodniej. Fundacja Sztuki Arteria postanowiła kontynuować eksplorację muzyki tej części świata.

KONCERT TRZECI - DaWangGang (Chiny)
8 grudnia 2014, godz. 20.00 TR Warszawa

Sięgając po muzykę dawnych Chin, tradycyjne pieśni z Azji Centralnej, muzykę religijną, eksperymentalne piosenki i współczesnego rocka, DaWangGang kreuje perfekcyjne połączenie dzikości i duchowości. Balansując na pograniczu piosenki autorskiej, azjatyckiego, wieloetnicznego  folkloru, pekińskiej opery i współczesnych trendów, tworzy wyjątkowy związek tradycji z teraźniejszością.

źródło: materiały organizatora

Założycielem DaWangGang jest Yuzhe Song, wszechstronny muzyk pochodzący z północno-wschodniej części Chin. Początkowo grywał w zespołach punk-rockowych, studiował kompozycję i grę na gitarze w Pekinie. Potem zdecydował się porzucić tradycyjną edukację i rozszerzyć muzyczne doświadczenia o trwającą dziesięć lat podróż po ustronnych zakątkach Chin.  Jego nauczycielami byli muzycy wywodzący się z różnych grup etnicznych i społecznych. Zdobyta wiedza przełożyła się na stworzenie projektu DaWangGang, którego otwarta formuła zakłada udział artystów, poruszających się  w różnorodnej stylistyce muzycznej.      

źródło: materiały organizatora

Recenzja płyty „Wild Tune Stray Rhythm”

Yuzhe Song, człowiek odpowiedzialny za tę niezwykłą płytę, wywodzi się z pekińskiego podziemia muzycznego. Tytuł z kolei pochodzi od wyrażenia używanego w chińskiej operze na określenie muzyki nie do końca czystej, mijającej się z rytmem. Nie zaskakuje więc, że duża część tego albumu daje poczucie dyskomfortu, często zmierzając w niecodziennych i wymagających kierunkach. Ale dajcie jej szansę – naprawdę warto.
Można w niej dostrzec wiele muzycznych korzeni, w tym silne elementy pochodzące z tradycji Ujgurów z autonomicznego regionu Xinjiang, Tybetu, Mongolii i nie tylko. Song gra na wielu instrumentach, których w większości nie potrafimy nawet nazwać – opisane są po prostu jako ośmiostrunowe banjo, pół-cytra lub drumla. Wiemy natomiast, że Hu Gejiletu, członek zespołu pochodzący z Mongolii Wewnętrznej, gra na morin-hur (fideli z wyrzeźbioną głową konia), a Adil z prowincji Xinjiang na innym typie skrzypiec, ghejek. To właśnie sposób w jaki instrumenty te są używane i włączane do eksperymentalnej całości definiuje całą płytę. Zwroty i wiraże otwierającego album utworu „Meeting Two Wizards On The Mountain Road” (Spotkanie dwóch czarowników na górskiej drodze) nadają mu ton. Dysharmonijny morin-hur, upiorny, teatralny, na wpół wypowiedziany recital ze śpiewem gardłowym w tle i lutnia wnosząca powiew średniowiecznej Europy - to wszystko brzmi już zupełnie harmonijnie kiedy docieramy do trzeciego, ośmiominutowego utworu „Liberate No Man's Land” (Uwolnić ziemię niczyją). Piszczące skrzypki, trąbiący saksofon, krakanie ptaków i nieustanne podmuchy wyjącego wiatru. W innych momentach ślady chińskiej opery łączą się z drumlą, a wokal i instrumenty Songa brzmią czasami jak współczesna chińska wersja Jethro Tull.
Niech was to jednak nie zniechęci. Buddyjskie pieśni, delikatne kobiece wokale, guqin (cytra), odgłosy ulicy i świątynne dźwięki pięknie splatają się w „Money Gods” (Bogowie pieniądza), przed imponującym utworem finałowym, łączącym wiele wcześniej podjętych wątków. Jego ostatnie pięć minut, bezlitosne, wściekłe wokale powoli gasnące w oddali, kończą album tam, gdzie się zaczynał.
Niekomfortowy i wymagający.

Paul Fisher, fRoots, czerwiec 2013

Dawanggang 大忘杠 - FULL ALBUM - Wild Tune Stray Rhythm 荒腔走板; źródło kanał L L Gaddy na youtube.com (za materiałami organizatora) 

Koncert: 8 grudnia, poniedziałek, godz. 20.00
TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8

Bilety: 30 zł (normalny), 25 zł (ulgowy)
Bilety dostępne są na stronach piecsmakow.pl, eBlilet.pl oraz w sieci salonów Empik i kasie TR Warszawa.
Posiadacze karnetów na Festiwal Filmowy Pięć Smaków mogą nabyć bilety na koncerty z 50 % zniżką na stronie www.piecsmakow.pl.
Bilety ulgowe dla młodzieży uczącej się do 26 roku życia oraz emerytów i rencistów dostępne są wyłącznie na stronie eBilet.pl oraz w salonach Empik i kasie TR Warszawa.

Zapraszamy na wywiad z muzykiem:

źródło: kanał CreativeChinaDIALOG na youtube.com (za materiałami organizatora)

Artysty posłuchacie także tutaj.

Organizator koncertu: Fundacja Sztuki Arteria, TR Warszawa
Partnerzy: Miasto Stołeczne Warszawa,  Sen Pszczoły Loft Hotel

źródło: materiały organizatora

__________________________________________________________

__________________________________________________________

A za nami już:

1. Koncert zespołu Be-Being

Pierwszym koncertem w ramach RADIA AZJA był występ Li&Sa koreańskiego zespołu Be-Being, formacji stworzonej przez basistę UhUhBoo – Jang Young-gyu.
Informacja o wydarzeniu:

Li&Sa to inspirowane buddyjską filozofią widowisko, będące połączeniem koreańskiej muzyki tradycyjnej, buddyjskiego tańca i mantr z kanonami sztuki współczesnej. Muzyka grana na żywo przeplata się z elektroniką, a dźwiękom towarzyszą wszechobecne, absorbujące wizualizacje.

Projekt został stworzony przez kolektyw Be-Being, w skład którego wchodzą najznamienitsi koreańscy muzycy, wykonujący muzykę tradycyjną i współczesną: Jang Young-gyu - kompozytor (znany już polskiej publiczności jako basista UhUhBoo Project) oraz wirtuozi tradycyjnych instrumentów koreańskich: Park Soon-a, Na Won-il, Chun Ji-yoon, Shin Won-young, a także Lee Seung-hee - mistrzyni koreańskiej opery pansori

źródło: materiały organizatora

Współtwórcą projektu jest Jeong Gak, młody mnich buddyjski, będący jednym z wykonawców. Spektakl jest odbiciem współczesnej wrażliwości, kształtowanej przez świadomość dawnych form sztuki oraz ich rezonans w teraźniejszości. Jest więc próbą zrozumienia buddyjskiej filozofii uosabianej przez sztukę,  a także reinterpretacją tradycyjnej buddyjskiej muzyki i tańca z perspektywy sztuki współczesnej.
Tytuł Li&Sa odnosi się do pojęć Do-Li (rozum) oraz Sa-Sang (zjawisko), będących dwoma różnymi, a zarazem uzupełniającymi się, aspektami filozofii buddyjskiej. Li reprezentuje intelektualną ścieżkę do osiągnięcia świadomości, Sa to pełna umiłowania droga prowadząca do współodczuwania. Dualizm ten jest obecny we wszystkich buddyjskich rytuałach i praktykach muzycznych.

źródło: materiały organizatora

Proces tworzenia muzyki przez Be-Being wyjaśnia część magii zawartej w przedstawieniu. Artyści wybierają motyw wywodzący się z muzyki tradycyjnej i przekształcają go w rozbudowane sekwencje muzyczne, śpiew, rytm i obraz – rodzaj sztuki totalnej, nową interdyscyplinarną formę, bazującą na tradycyjnej muzyce koreańskiej i sztukach wizualnych.

Zespół wystąpi w składzie:
Park Soon-a - Gayageum (cytra) 
Na Won-il - Piri (stroikowy flet trzcinowy)
Shin Won-young - Janggu (bęben klepsydrowy)
Lee Seung-hee - Pansori (tradycyjna koreańska sztuka wokalna)
Chun Ji-yoon - Haegeum (dwustrunowa fidel kolanowa)
Goście specjalni: mnisi Jeong Gak i Beop Soo

Zachęcamy do obejrzenia fragmentu spektaklu Li&Sa:
źródło: kanał anmaro888 na youtube.com

Bilety na koncert, w cenie 40 zł (normalny) i 35 zł (ulgowy) dostępne są na na stronach piecsmakow.pleBlilet.pl oraz w sieci salonów Empik i kasie TR Warszawa. Posiadacze karnetów na Festiwal Filmowy Pięć Smaków mogą nabyć bilety na koncerty z 50% zniżką na stronie www.piecsmakow.plBilety ulgowe dla młodzieży uczącej się do 26 roku życia oraz emerytów i rencistów dostępne są wyłącznie na stronie eBilet.pl oraz w salonach Empik i kasie TR Warszawa.

Stronę wydarzenia na Facebooku znajdziecie tutaj

Co ciekawe, dzien przed koncertem odbędzie uroczysty pokaz filmu "Słodko, gorzko, Seul" (Korea Płd, 2014), do którego muzykę napisał właśnie zespół Be-Being. Film ten, wyreżyserowany przez braci Park Chan-wooka i Park Chan-kyonga to wyjątkowy projekt dedykowany koreańskiej stolicy, zrealizowany wspólnie z internautami oraz z zespołem Be-Being. Projekcja filmu z udziałem artystów, odbędzie się w kinie Luna 19 października. Wstęp wolny.

Opis filmu:
"Słodko, gorzko, Seul" to film zmontowany ze 141 (wybranych spośród ponad 11 tysięcy) klipów, nadesłanych przez mieszkańców Korei i turystów, którzy chcieli opowiedzieć o życiu w tytułowym mieście. Mozaika wątków i tematów połączona została w niezwykłą, spójną całość dzięki kreatywnej pracy dwójki uznanych reżyserów – Park Chan-wooka i Park Chan-kyonga. W oczach mieszkańców Korei, turystów i przybyszów z zewnątrz Seul okazuje się miastem żyjącym dźwiękami i tańcem, dzięki czemu "Słodko, gorzko, Seul" staje się muzyczną pocztówką z tętniącej własnym rytmem przestrzeni. Każdy – niezależnie od tego, czy kamerę wziął amator czy początkujący reżyser – rusza tropem osobistej historii, przedziera się przez miasto i podąża za strumieniem fascynujących dźwięków. Czasami całkiem prozaicznych, jak hałas ulicy czy koncert w podziemnym klubie. Innym razem bardzo wyrafinowanych i szczególnych – jak parada czy uliczny strajk.
Przeplatające się filmy tworzą dynamiczny obraz miasta o wielu twarzach. Twórcy nie tylko rejestrują otaczającą ich rzeczywistość, ale także odkrywają w niej coś głębszego, próbują się jej przyjrzeć w skupieniu, dostrzec w codziennym biegu Seulskich ulic różne warianty duchowości, pamięć o przeszłych zdarzeniach czy poważną symbolikę, nie uciekając też od niepochlebnych dla miasta spostrzeżeń.
W ich interpretacji Seul to nie tylko miejsce płynące wraz ze strumieniem współczesności. To raczej przestrzeń mająca swój osobny, charakterystyczny rytm wybijany dzień w dzień przez jego mieszkańców, odwiedzających miasto turystów, zabłąkanych przybyszów i snujących się po ulicach artystów.

źródło: materiały organizatora

2. Koncert Hiromichiego Sakamoto

Hiromichi Sakamoto – artysta wszechstronny, instrumentalista i kompozytor, w trakcie swoich koncertów nie tylko gra na wiolonczeli i w niekonwencjonalny sposób operuje głosem, ale również używa piływiertarek oraz innych, niezwiązanych ze sceną i muzyką, przedmiotów. W celu rozszerzenia dźwiękowych możliwości wiolonczeli, ośmiela się wykonywać różne eksperymenty, uderzając i szorując jej powierzchnię za pomocą wibratorów, wiertarki elektrycznej lub szlifierki, produkując przy tym widowiskowy deszcz iskier. Podczas jego występów usłyszeć można zarówno bardzo radykalne formy improwizowane, jak i starannie skomponowane utwory liryczne. 

źródło: materiały prasowe

Oprócz solowej działalności koncertowej, tworzy liczne projekty z artystami zajmującymi się filmem, teatrem, sztukami wizualnymi, fotografią, butoh czy street artem. Jego twórczość jest niezwykle eklektyczna i wykracza poza granice gatunku. Hiromichi Sakamoto był członkiem takich zespołów jak Pa czy Shibusa-shirazu. Współpracował m.in. z Yoshihide Otomo, Kazuhisa Uchihashi, Keiji Haino i Larsem Hollmerem.

Hiromichi Sakamoto jest bohaterem filmu "i tak nie zależy nam na muzyce" ("we don't care about the music anyway") w reż. Cedrica Dupire i Gasparda Kuentza, którego specjalny pokaz z udziałem muzyka odbędzie się w kinie Muranów 26 listopada.

"i tak nie zależy nam na muzyce" to jeden z najoryginalniejszych muzycznych dokumentów ostatnich lat. Panorama niezależnej sceny japońskiej, od noise'u, przez industrial, laptopy, minimal, po avant-pop. Siła filmu pochodzi m.in. ze zderzeń fragmentów koncertów z ujęciami z życia codziennego. Reżyserzy umieszczają twórczość ośmiu tokijskich muzyków, w tym właśnie Hiromichiego Sakamoto, na szerszym społecznym tle. Przez muzyczny pryzmat przepuszczają konfrontację idei niezależności z konsumpcyjnym charakterem życia we współczesnej metropolii. Traktują swoją muzykę jako niepokojącą i prawdziwą rzeczywistość, ukrytą pod fikcyjną powierzchnią konsumpcji. Proces wychodzenia z iluzji bogactwa i dobrobytu, nieograniczonego dostępu do dóbr i informacji odbywa się na marginesach, poza systemem. Rozczarowani outsiderzy właśnie tam szukają autentyczności.

źródło: nowehoryzonty.pl

Zapraszamy do odwiedzenia strony Radia Azjafacebookowej strony wydarzenia oraz do zapoznania się z twórczością artysty na soundcloud.com!

źródło: materiały prasowe

Koncert: 27 listopada, czwartek, godz. 20.00
TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8

Bilety: 30 zł (normalny), 25 zł (ulgowy)
Bilety dostępne są na stronach piecsmakow.pleBlilet.pl oraz w sieci salonów Empik i kasie TR Warszawa.
Posiadacze karnetów na Festiwal Filmowy Pięć Smaków mogą nabyć bilety na koncerty z 50 % zniżką na stronie www.piecsmakow.pl.
Bilety ulgowe dla młodzieży uczącej się do 26 roku życia oraz emerytów i rencistów dostępne są wyłącznie na stronie eBilet.pl oraz w salonach Empik i kasie TR Warszawa.

Spotkanie z Hiromichim Sakamoto oraz pokaz filmu „I tak nie zależy nam na muzyce” w reż. Cedrica Dupire i Gasparda Kuentza:
26 listopada, środa, godz. 20.00
Kino Muranów, ul. Andersa 5
Bilety: 10 zł

Organizator wydarzenia: Fundacja Sztuki Arteria, TR Warszawa 
Partnerzy: Miasto Stołeczne Warszawa,  Sen Pszczoły Loft Hotel
Patroni medialni: Aktivist, 5kilo kultury, CSPA, Dzika Banda, Etnosystem.pl, Feminoteka, IRKA, Japonia-online, Magazyn Kulturalny, Plac Defilad, Popmoderna, wazji.pl, The Warsaw Voice, jazzsoul.pl, eBilet.pl, naobcasach.pl, W językach, Halo Wawa, Koncertomania, Uwolnij Muzykę!

źródło: materiały prasowe

__________________________________________________________

źródło: materiały organizatora

ŹRÓDŁA

materiały organizatora

POLECANE WYDARZENIA

Wystawy

Masakatsu Tagami – grafika i malarstwo

Bydgoszcz, Biblioteka Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, ul. Karola Szymanowskiego 3

[PATRONAT] Nihontō. Miecze z Japonii z kolekcji Muzeum Miecza Japońskiego Bizen Osafune

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japonskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

[PATRONAT] Andrzej Wajda. Japoński notes. Z kolekcji Muzeum Manggha

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

„Zostaw uchylone drzwi”

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

[PATRONAT] Wchodzę w każdą rzeczywistość – wystawa Shinjiego Ogawy

Kraków, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK (Galeria Beta), ul. Lipowa 4

W poprzek kultur. W krainie fantazji. Moje Harajuku

Warszawa, Muzeum Azji i Pacyfiku, ul. Solec 24

Ribeka Fujii / wystawa rysunku

Warszawa, Stacja Muranów ul. Gen. Andersa 13

Counting Memories – Chiharu Shiota

Katowice, Muzeum Śląskie w Katowicach, ul. T. Dobrowolskiego 1

Asana Fujikawa & David Hockney. Postacie płynącego świata

Wrocław, OP ENHEIM, Plac Solny 4

Wystawa „Na Fali Hokusaia” w Muzeum Historii Katowic

Katowice, Muzeum Historii Katowic, ul. ks. J. Szafranka 9

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy