Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Język WYBRANO KANJI ROKU 2015

The Wall Street Journal | Getty Images

21.12.2015 | 07:35
Opracowanie: Krzysztof Kliszcz

Tego roku uznano „an”, oznaczające bezpieczeństwo oraz pokój, za kanji najlepiej symbolizujące nastrój panujący w Japonii.

We wtorek organizacja z Kioto zajmująca się promocją kanji ogłosiła, że znak najlepiej oddający panujące obecnie nastroje w kraju, to an (安), oznaczający bezpieczeństwo oraz pokój. Wybór ten odnosi się do ostatnich wydarzeń z tego roku, m.in. głośno komentowanych zmian w konstytucji Japonii, w myśl których Japońskie Siły Samoobrony będą mogły interweniować poza granicami kraju. Co ciekawe, drugim co do oddanej liczby głosów znakiem jest baku (爆), czyli eksplozja (rozumiana również jako eksplozja w liczbie chińskich turystów w Japonii), a trzecim sen (戦), czyli wojna.

Kanji roku może być interpretowane również pod kątem wydarzeń międzynarodowych, do których zaliczyć można liczne ataki terrorystyczne na świecie czy porwania – chociażby sytuacja porwania dwóch Japończyków przez Państwo Islamskie (znane również jako Daesh, czyli skrót, który można pejoratywnie interpretować jako „depczący, tratujący”). Wojna z terrorem mogła w świadomości Japończyków zrodzić potrzebę poczucia bezpieczeństwa, czego odzwierciedleniem są wyniki głosowania na znak an.

Od 1995 co roku Japończycy decydują poprzez ogólnonarodowe głosowanie, które kanji najtrafniej oddaje atmosferę panującą w kraju. W zeszłym roku wybór padł na znak zei (税), czyli podatek, co z kolei wiązało się z podniesieniem podatku konsumpcyjnego w Japonii do poziomu 8%. Każdego roku wyniki są ogłaszane przez mnicha w świątyni Kiyomizudera, który maluje znak wielkim pędzlem do kaligrafii na papierze washi.

Źródło: Sullydog

ŹRÓDŁA

The Wall Street Journal
The Japan Time

TAGI:

ogłoszenie   bezpieczeństwo   głosowanie  

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Intronizacyjne pozwy

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy