Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Społeczeństwo DLACZEGO JAPOŃSCY UCZNIOWIE MILCZĄ NA LEKCJACH ANGIELSKIEGO?

Japońska studentka; źródło: Japan Info

11.01.2017 | 07:31
Opracowanie: Paulina Powązka

Brytyjski ekspert w dziedzinie lingwistyki przedstawił swoje badania na temat niechęci młodych Japończyków w stosunku do wypowiadania się na zajęciach języka angielskiego.

Jim King jest doktorem na Uniwersytecie Leicester w Anglii. Przed uzyskaniem tytułu pracował kilka lat jako wykładowca na Uniwersytecie Języków Obcych w Kansai oraz Uniwersytecie Ehime. Jego zainteresowania oscylują wokół psychologicznych aspektów edukacji w zakresie języków obcych, a swoje ostatnie badania poświęcił między innymi niewerbalnej komunikacji w obszarze ich nauki. Jest również autorem książki o tytule Silence in the Second Language Classroom.

W ostatnim czasie King przedstawił w Londynie wyniki swoich badań dotyczące japońskich uczniów i ich niechęci do rozmowy w języku obcym podczas zajęć. Ze względu na fakt, że ma doświadczenie w nauczaniu na uniwersytetach Kraju Kwitnącej Wiśni, doszedł do wniosku, że nauczyciele w Japonii napotykają często barierę milczenia, prosząc swoich uczniów o wypowiedź w klasie. Badając 924 studentów z dziewięciu uniwersytetów w Japonii, King zaobserwował, że ogarnia ich „neurotyczny lęk” przed wypowiadaniem się w języku angielskim, który może być spowodowany między innymi obawą przed utratą twarzy przy kolegach.

Według badacza faktem jest, że nauczyciele często mówią za dużo i nie dają swoim podopiecznym możliwości wypowiadania się w języku obcym. King spędził około 48 godzin na monitorowaniu zajęć języka angielskiego, dzięki czemu wysnuł wnioski, że jedynie około 0,21% zajęć stanowiły rozmowy inicjowane przez studentów. Pozostały czas był poświęcany na odsłuchiwanie nagrań oraz ćwiczenie czytania, pisania, tłumaczenia tekstów na język japoński.  

Innym czynnikiem, który według Kinga determinuje milczenie w klasie podczas zajęć, są uwarunkowania kulturowe. Odnosząc się do jego obserwacji, uczniowie nie chcą wyróżniać się w tłumie i mówić bezpośrednio do osoby o wyższym statusie. Pomimo stereotypu, że kultury azjatyckie odznaczają się większą tolerancją w stosunku do milczenia, King przedstawił również inne badania, które wykazują, że zarówno japońscy, jak i brytyjscy uczniowie wykazują podobny poziom niepokoju, podczas gdy nauczyciel w klasie nagle przestaje mówić. Wspomniane uwarunkowania kulturowe dotyczą według Kinga również tendencji do kontrolowania ludzi w otoczeniu, która widoczna jest w społeczeństwie japońskim. Zauważył on między innymi, że w klasach tworzą się grupy, których członkowie posługują się językiem angielskim często lepiej niż ich koledzy, co może hamować innych uczniów przed aktywnym uczestnictwem w zajęciach.

King stwierdził także, że uczniowie zdają sobie sprawę z tego, iż dostaną zaliczenie przedmiotu jedynie dzięki obecności na zajęciach i nie czują przez to powodu, aby udzielać się podczas dyskusji. Uważa także, że problem jest widoczny już na poziomie gimnazjów i liceów, które nie pokładają wystarczająco dużej wartości nauce języka angielskiego. 

Badacz nie twierdzi, że standardy nauki języka w Japonii są słabe. Zauważa jednak, że istnieją uczniowie, którzy faktycznie nie rozumieją tego, co mówi nauczyciel. Według Kinga, pedagodzy powinni dać szansę swoim podopiecznym na rozmowę w języku obcym, ale również dopasować poziom lekcji do stopnia ich wiedzy. Sądzi też, że powinno się zapobiegać tworzeniu mniejszych grup w obrębie klasy.

ŹRÓDŁA

University of Leicester
The Japan Times

TAGI:

edukacja  

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Antynuklearna rocznica

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy