Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Społeczeństwo POZIOM ANGIELSKIEGO UCZNIÓW NIE ROŚNIE ZGODNIE Z PLANEM RZĄDU

Grupa uczennic; źródło: Next Shark

12.04.2017 | 17:38
Opracowanie: Ewelina Turek

Według wyników badania przeprowadzonego wśród uczniów japońskich szkół publicznych poziom angielskiego nadal nie jest wystarczająco wysoki. Najlepiej wypadli uczniowie gimnazjów z prefektury Nara.

Japoński rząd planuje gwałtowny wzrost poziomu znajomości języka angielskiego w szkołach, ale według wyników grudniowego badania ogłoszonych w środę 5 kwietnia br. w gimnazjach poziom ten się nieznacznie obniżył, a w liceach rośnie powoli. Badania były przeprowadzone wśród uczniów wszystkich szkół publicznych w Japonii. Według założeń rządu uczeń kończący szkołę gimnazjalną powinien móc zdać test Eiken na poziomie 3 lub wyższym, a absolwent liceum powinien być na poziomie Pre-2 lub wyższym.

Test Eiken wykorzystywany jest do oceny umiejętności językowych z angielskiego i składa się z siedmiu poziomów (5 jest najniższy, a 1 najwyższy). Według strony internetowej testu uczniowie na poziomie 3 „mają rozumieć i używać języka w odniesieniu do znanych i codziennych tematów, takich jak upodobania oraz podstawowe informacje osobiste i rodzinne”. Z kolei na poziomie Pre-2 uczniowie powinni móc korzystać z angielskiego w „zakresie wystarczającym do wzięcia udziału w ogólnych aspektach życia codziennego”.

Według badania w 2016 roku 36,1% gimnazjalistów osiągnęło wymagany zakres wiedzy, co oznacza spadek o 0,5% w porównaniu do roku poprzedniego. Z kolei 36,4% uczniów trzeciej klasy liceum uzyskało odpowiedni wynik, więc zanotowano wzrost o 2,1%. Jednakże znajomość angielskiego gimnazjalistów i licealistów nadal nie jest na poziomie zaplanowanym przez rząd, który chce, aby do końca 2017 roku 50% uczniów osiągnęło wymagane wyniki. W badaniu najlepiej wypadli licealiści z prefektury Toyama (47,3%) i Fukui (44,8%). Wśród gimnazjalistów najlepiej poradzili sobie mieszkańcy prefektury Nara (48%), gdzie zanotowano największy wzrost znajomości angielskiego, bo aż o 13,9%.

Dyrektor centrum edukacji językowej i badań z Uniwersytetu Sophia Kensaku Yoshida za jedną z przyczyn tego stanu rzeczy uważa trudne przejście ze szkoły podstawowej do gimnazjalnej. Yoshida stwierdził:

Nawet jeśli uczniowie przyzwyczają się do języka i lubią się go uczyć w szkole podstawowej, to zaczynają mieć do niego awersję po przejściu do szkoły gimnazjalnej.

Wielu japońskich uczniów ma problemy z nauką języka angielskiego m.in. z powodów kulturowych, a także różnic w gramatyce i wymowie. Jim King, ekspert w dziedzinie lingwistyki z brytyjskiego Uniwersytetu Leicester, który badał zachowania studentów z dziewięciu japońskich uniwersytetów, twierdzi, że wielu studentów boi się, że ich angielski nie jest perfekcyjny i jeśli będą próbować go używać, to „stracą twarz” wśród znajomych. Więcej na temat wyników badań Jima Kinga można przeczytać w naszym newsie

ŹRÓDŁA

The Japan Times
Japan Today
The Asahi Shimbun

TAGI:

edukacja  

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

„Koci raj” na wyspie

KONKURS

Konkurs

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy