Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Język NOWE ĆWICZENIE POMOCNE W NAUCE JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Mężczyzna ćwiczący wymowę; źródło: Pronunciation Studio

09.07.2017 | 07:13
Opracowanie: Marta Kowalczyk

Grupa naukowców pracuje nad nową metodą nauki, która pomoże Japończykom lepiej wymawiać problematyczne dla nich głoski.

Często mawia się, że Japończycy mają problem z nauką języków obcych, szczególnie angielskiego. Dużą przeszkodę stanowią dla nich różnice fonetyczne. Jedną z nich jest używanie w języku japońskim sylabariusza, co sprawia, że wymowa spółgłosek występujących samodzielnie jest trudna do nauczenia. Dodatkowo nie występuje fonologiczna opozycja np. pomiędzy dźwiękami japońskiego „R” oraz „L”. Sylaby „ra”, „ri”, „ru”, „re” oraz „ro” zawierają głoskę wymawianą pomiędzy tymi dźwiękami, inną od występującego w języku angielskim „R”. Z tego powodu głoski „R” oraz „L” są często mylone. Grupa naukowców z Uniwersytetu Osakijskiego, Uniwersytetu Hokkaido oraz Narodowego Instytutu Technologii Informacyjnej postanowiła przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu.

W eksperymencie wzięła udział grupa dorosłych pomiędzy 20 a 39 rokiem życia. Podczas badań obserwowano aktywność mózgu osób uczących się języka angielskiego. Wywnioskowano, że rozróżnienie głosek „L” i „R” najłatwiej przychodzi podczas słuchania powtórzeń pary wyrazów „light” oraz „right”. Gdy badany słyszał różnicę fonetyczną w wymowie tych dwóch głosek, na ekranie pojawiał się okrąg. Według naukowców, gdy obiekt badań za każdym razem słysząc różnicę wizualizował powiększanie się okręgu, zdolność rozróżniania tych głosek stawała się większa.

W trakcie eksperymentu ochotnicy przez godzinę odsłuchiwali z taśmy nagranie powtarzającej się wspomnianej pary słów i poproszeni zostali o wizualizację powiększającego się okręgu. Po zakończeniu odsłuchu mieli za zadanie odczytać tekst w języku angielskim. Okazało się, że poprawność ich wymowy wzrosła z 60% do 90% (w zakresie rozróżniania spółgłosek „L” i „R”). Zadowoleni z wyniku naukowcy planują już pracę nad podobnym ćwiczeniem umożliwiającym naukę wymowy kolejnej pary kłopotliwych spółgłosek – „V” oraz „B”.

Sprzęt opracowywany przez naukowców może trafić do prywatnych szkół językowych i pomóc w nauce osobom dorosłym. Z nauką języka angielskiego zmagają się jednak również uczniowie szkół średnich. Według przeprowadzonej w 2016 roku sondy Ministerstwa Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii dotyczącej poziomu biegłości językowej wśród gimnazjalistów i licealistów, znajomość języka angielskiego wśród nich wciąż nie spełnia rządowych kryteriów. Problemy w nauce języka angielskiego badał też doktor Jim King z Uniwersytetu Leicester. Według niego uczniowie boją się mówić po angielsku na zajęciach. Może to być spowodowane m.in. obawą przed popełnieniem błędu i wstydem lub uwarunkowaniami kulturowymi, które sprawiają, że dzieci nie chcą się wyróżniać czy mówić bezpośrednio do osoby o wyższym statusie.

ŹRÓDŁA

The Mainichi Shimbun
Skeptikai
The Japan Times

TAGI:

język japoński   edukacja   technologia  

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy