Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Technika SZTUCZNA INTELIGENCJA ZMNIEJSZY PROBLEM KORKÓW ULICZNYCH?

Korek w godzinach szczytu w Tokio; źródło: Shutterstock

30.08.2017 | 07:13
Opracowanie: Agnieszka Brzozowska

System oparty na sztucznej inteligencji zostanie wykorzystany w rządowym projekcie, mającym na celu zredukowanie ilości zatorów drogowych. Testy rozpoczną się we wrześniu.

Problem powtarzających się korków dotyczy prawie 9000 miejsc w Japonii, z czego 20% to miejsca związane z turystyką. Ministerstwo Lądu, Transportu, Infrastruktury i Turystyki zapowiada, że system pozwoli na zmniejszenie problemu korków w pobliżu takich lokalizacji. Pierwszym testom systemu poddane zostaną dwa lub trzy miejsca o charakterze turystycznym, natomiast cały program pilotażowy został zaplanowany na kilka najbliższych lat.

Oprogramowanie ma być zdolne do przewidywania wystąpienia zatorów drogowych. Będzie to możliwe na podstawie danych zebranych z sieci kamer zainstalowanych m.in. na węzłach komunikacyjnych dróg ekspresowych i głównych drogach, po których poruszają się kierowcy.

W projekcie wykorzystany zostanie także elektroniczny system poboru opłat ETC 2.0 zainstalowany na stałe w samochodach i działający nieustannie podczas jazdy. Sprzęt ten ma się komunikować z nadajnikami zamieszczonymi na drogach. Aby przewidywać korki, system ma analizować takie czynniki jak: ilość zmierzających w poszczególnych kierunkach samochodów, trasy przemierzane przez pojazdy, ich prędkość oraz sytuacje, w których kierowca musiał zwalniać prędkość. Obecnie jednak w system ETC 2.0 wyposażonych jest tylko 2% samochodów poruszających się po Japonii. 

Schemat działania systemu; źródło: The Japan News

Skuteczność systemu ma przyczynić się do ożywienia lokalnej gospodarki i poprawy w sektorze turystycznym. Uzyskane dane mogą także posłużyć w usprawnieniu infrastruktury drogowej np. poprzez wydłużenie czasu kiedy na problemowych skrzyżowaniach zapalone jest zielone światło. Planowane jest także udostępnianie danych dla użytkowników smartfonów i nawigacji samochodowych.

Ministerstwo Lądu, Transportu, Infrastruktury i Turystyki korzystało już z podobnego rozwiązania. Wprowadzony w 2012 roku system inteligentnego transportu miał wpłynąć na zmniejszenie negatywnego wpływu na produkcję CO2, zwiększyć bezpieczeństwo na drogach oraz upłynnić ruch w miejscach, gdzie występują korki m.in. poprzez wykorzystanie możliwości komunikacji między kierowcami. Aby zmniejszyć liczbę zatorów drogowych rząd starał się także promować korzystanie z komunikacji publicznej. 

ŹRÓDŁA

The Japan News
Public Relations Office - Goverment of Japan
CNTV

TAGI:

technologia  

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy