Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Historia PODŚWIETLANA BRAMA W STAWIE

Instalacja inspirowana wieżami bramy Monjū; źródło: Live Japan

21.11.2017 | 15:11
Opracowanie: Olimpia Widowska-Wielandt

Przez ponad tydzień staw z fontannami w Parku Ueno zdobiła instalacja przypominająca bramę, która prowadziła do świątyni Kaneiji.

W ramach wydarzenia Tokyo Suki Fes osoby odwiedzające tokijski Park Ueno miały okazję zobaczyć niecodzienną instalację, która przybliżała im przeszłość tego miejsca.

Obszar, na którym znajduje się Park Ueno, był kiedyś częścią buddyjskiej świątyni Kaneiji. Większość założonego w 1625 roku kompleksu spłonęła podczas wojny w 1868 roku, a część ocalałych wtedy mauzoleów szogunów Tokugawa została zniszczona podczas bombardowań w czasie II wojny światowej. Niektóre z należących do Kaneiji obiektów odłączyły się od niej i obecnie świątynia zajmuje niewielki obszar, głównie na północny zachód od Tokijskiego Muzeum Narodowego. Część należących do niej obiektów mieści się w Parku Ueno i są to między innymi świątynie: Kiyomizu Kannondō, Bentendō oraz Ryō Daishidō.

Od 10 do 19 listopada bieżącego roku na terenie Parku Ueno odbywał się Tokyo Suki Fes, którego celem było zwrócenie uwagi na obiekty dziedzictwa kulturowego, znajdujące się w tym miejscu. Jednym z punktów programu festiwalu była umieszczona w stawie z fontannami instalacja inspirowana wieżami nieistniejącej już bramy Monjū. Brama ta została doszczętnie spalona w 1868 roku podczas walk oddziałów Shōgitai z wojskami rządowymi i obecnie można ją oglądać jedynie na drzeworytach.

Drzeworyt Yoshitoshiego Tsukioki przedstawiający pożar Monjū w 1868 r.; źródło: ukiyo-e.org

Autorem instalacji jest profesor Shinji Ōmaki z Tokijskiego Uniwersytetu Sztuki. Swoją pracę zatytułował „Planety – istnieją tak, jak ja istnieję, znikają tak, jak ja zniknąłem”. Prezentowana podczas festiwalu brama mierzyła 14 metrów wysokości, a wieczorami była podświetlana, co ukazywało ją w zupełnie innej odsłonie. O przesłankach do stworzenia dzieła Ōmaki wypowiedział się następująco:

Chciałbym, żeby ludzie pomyśleli o historii obiektu, który zniknął w upływie czasu.

Instalacja w dziennej i nocnej odsłonie; źródło: Strona Tokyo Suki Fes

ŹRÓDŁA

The Asahi Shimbun
Visiting Japan
News Nishikie
Tokyo Suki Fes (I)
Tokyo Suki Fes (II)

TAGI:

Tokio   festiwal   buddyzm  

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Fitness w konbini

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy