Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Społeczeństwo NOWE PRZEPISY DLA STARSZYCH KIEROWCÓW?

Starszy kierowca w Japonii; źródło: The Japan Times

10.06.2018 | 18:23
Opracowanie: Kinga Liszka

Rząd rozważa podjęcie nowych środków wobec osób prowadzących samochody w podeszłym wieku w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach.

Jak podaje portal DriveSafety, liczba wypadków samochodowych, w wyniku których ktoś został ranny lub zmarł, spowodowanych przez osoby starsze, potroiła się w latach 1998-2008. W 2008 roku natomiast osoby w podeszłym wieku stanowiły 40% ofiar śmiertelnych takich wypadków. Według danych japońskiej agencji policyjnej w 2016 roku kierowcy powyżej 65 roku życia spowodowali 965 tragicznych w skutkach wypadków.

28 maja 2018 roku w mieście Chigasaki w prefekturze Kanagawa doszło do tragicznego zdarzenia. Kumiko Saitō, kobieta w wieku ok. 90 lat, potrąciła czterech pieszych przejeżdżając na czerwonym świetle. Trzy osoby zostały ranne, jedna zmarła. Wypadek miał miejsce na ruchliwym skrzyżowaniu ok. godziny 10:55. Starsza kobieta po potrąceniu czterech osób wjechała na krawężnik i uderzyła w dwie kolejne na chodniku. Wszystkie osoby, włącznie z kierowcą, zostały zawiezione do szpitala. Saitō w grudniu 2017 roku przeszła pomyślnie badania funkcji kognitywnych, a w marcu 2018 roku odnowiła swoje prawo jazdy.

Z powodu kolejnego przypadku spowodowania zagrożenia na drodze przez osobę w podeszłym wieku rząd postanowił kolejny raz zaapelować do starszych o dobrowolne oddanie prawa jazdy. Niektóre kraje, mierząc się z tym samym problemem, postanowiły ograniczyć mobilność seniorów na drogach, określając gdzie i kiedy mogą się poruszać prowadząc samochód. Starszym oferuje się także transport pasażerski poprzez organizacje non-profit. W Szwajcarii kierowcy, którzy przekroczyli 70. rok życia muszą przechodzić specjalne badania co dwa lata. Osoby, które mają problem z widzeniem w nocy, mogą jeździć jedynie za dnia.

Na terenach wsi w Japonii, gdzie transport publiczny nie jest tak dobrze rozwinięty jak w miastach, ministerstwo transportu postanowiło wdrożyć alternatywne metody. Od 2017 roku między innymi pozwolono pojazdom typu cargo przewozić pasażerów, a także zaoferowano dotacje na opłaty za przejazd taksówką. Ulepszono również usługi autobusowe dla osób udających się do szpitala.

Już w 2017 roku w Japonii wprowadzono poprawki do przepisów drogowych, obligując kierowców powyżej 75. roku życia do badań. Obecnie, idąc za przykładem Szwajcarii, w Japonii rozważa się ograniczenie tego, kiedy i gdzie dany kierowca może prowadzić.

ŹRÓDŁA

The Japan Times (I)
The Japan Times (II)
DriveSafety

TAGI:

prawo   bezpieczeństwo   droga  

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

10 lat z Kaną Nishino

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy