Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Technika AUTONOMICZNE POCIĄGI NA KOLEJOWEJ OBWODNICY TOKIO

Przejazd autonomicznego pociągu na linii Yamanote; źródło: Toshiki Sakazu, Nikkei Asian Review

15.01.2019 | 14:00
Opracowanie: Łukasz Bielak

Japońskie koleje JR East przeprowadziły 7 stycznia udany test autonomicznego pociągu pasażerskiego na tokijskiej linii Yamanote.

W lipcu 2018 roku australijska spółka górnicza Rio Tinto informowała, że jej autonomiczny pociąg w ramach projektu AutoHaul dostarczył rudę żelaza z Tom Price do portu Cape Lambert. Autonomiczne kolejki zamierza również wprowadzić operator lotniska we Frankfurcie. W grudniu 2017 roku testy autonomicznego pociągu pasażerskiego przeprowadzili Szwajcarzy. Do tego grona od pewnego czasu stara się dołączyć japońska spółka kolejowa JR East z linią aglomeracyjną Yamanote w Tokio.

Przeprowadzony 7 stycznia test automatycznego składu E235 miał miejsce w godzinach nocnych z udziałem przedstawicieli prasy, po opuszczeniu pociągu przez zwykłych pasażerów. Jak podaje JR East, była to już trzecia próba autonomicznej kolei na linii Yamanote. W czasie przejazdu ze względów bezpieczeństwa pociąg nadzorowany był przez zawodowego maszynistę, którego rola ograniczyła się jednak do naciśnięcia przycisku uruchamiającego skład.

Test miał na celu sprawdzenie, jak zachowa się pociąg w zakresie przyspieszeń i komfortu podróży. W jego ramach wykonano dwa przejazdy, jeden przy założeniu rozkładowego czasu podróży, drugi przy założeniu, że wystąpiły opóźnienia, dzięki czemu można było zaobserwować, jak zachowa się skład, próbując dogonić rozkład.

Jednym z istotnych powodów, dla których spółka kolejowa testuje autonomiczne pociągi, jest starzejące się japońskie społeczeństwo oraz wynikający z tego deficyt maszynistów (niemal jedna czwarta pracowników firmy, w której maszyniści stanowią prawie 20% zatrudnionych, jest bliska osiągnięciu wieku emerytalnego 60 lat). JR East chce również wydajniej wykorzystywać zasoby ludzkie oraz poprawić bezpieczeństwo pociągów, co planuje osiągnąć między innymi przez automatyzację transportu.

Yamanote nie będzie pierwszą automatyczną linią kolejową w Japonii. Od niemal ćwierćwiecza podróżni mogą korzystać z autonomicznej linii Yurikamome, jednak dotychczas autonomiczne pociągi poruszały się po specjalnie w tym celu zbudowanych torach, niekolidujących z innym ruchem, oraz przewoziły znaczniej mniej pasażerów. W tym kontekście automatyzacja linii Yamanote, z której dziennie korzysta 5,3 mln pasażerów, będzie dużym krokiem naprzód w rozwoju autonomicznej kolei.

Wprowadzenie pociągów bez maszynistów jest częścią strategii „MOVE UP 2027”, zgodnie z którą składy takie mają zostać wprowadzone na linii Yamanote oraz w pociągach Shinkansen.

ŹRÓDŁA

Strona spółki Rio Tinto
Gazeta Wyborcza
The Japan Times
Nikkei Asian Review
Observatory of Automated Metros
Maszynista.eu

TAGI:

pociągi   automatyzacja   kolej  

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy