Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Technika AI ROZWIJA JAPOŃSKIE FIRMY

Ramię robota; źródło: Piqsels

15.03.2020 | 23:21
Opracowanie: Katarzyna Suś

Nowe rozwiązania technologiczne sprawdzają się w kolejnych gałęziach gospodarki.

Nowe rozwiązania związane z AI (sztuczna inteligencja) wydatnie przekładają się na usprawnienie pracy firm kurierskich i restauracji. W przeciwieństwie do europejskich i amerykańskich firm kurierskich, dla których ponowna próba dostarczenie przesyłki albo pozostawienie jej do odbioru w punkcie czy „u sąsiada” nie stanowi problemu, japońskie firmy kurierskie chcą dotrzeć do klienta za pierwszym razem.

Chcąc osiągnąć zamierzony cel, zarówno JDSC (Japan Data Science Consortium Co.), jak i Sagawa Express Co. zamierzają skorzystać z innowacyjnego rozwiązania, jakie powstało na Uniwersytecie w Tokio. Mowa tutaj o „inteligentnych licznikach” zużywanej energii. Sztuczna inteligencja korzystając z danych wspomnianych liczników wyznaczy trasy i zlecenia kolejnych dostaw.

Wstępne wdrożenie tego rozwiązania w programie pilotażowym, w którym brały udział firmy JDSC i Sagawa Express Co. odniosło sukces. Wskaźnik ponownych dostaw zmniejszył się o 90%. Pełna demonstracja wykorzystania tej technologii ma odbyć się tego lata.

Shimpei Ohsugi, dyrektor ds. danych w JDSC, powiedział w wywiadzie:

Żadne inne kraje nie przeprowadziły wcześniej tego rodzaju eksperymentu. USA nie mają problemów z ponownymi dostawami, ponieważ paczki są zwykle pozostawiane poza domami, a pozostawienie paczek jest w Europie stosunkowo akceptowane. (…) Japonia jest jednym z wiodących krajów w zakresie instalacji inteligentnych liczników, w Japonii ponowne dostarczanie nie jest tak dobrze przyjmowane jak w Ameryce czy Europie, dlatego właśnie Japonia osiągnęła postęp w tej dziedzinie.

Firma Tokyo Electric Power Company Holdings Inc. planuje zainstalować „inteligentne liczniki” u 20 mln. swoich klientów do końca marca 2021 roku. AI analizuje zużycie prądu i jest w stanie okrelić, czy ktoś jest w domu, jednocześnie dostęp do tych danych ma jedynie sztuczna inteligencja. „Inteligentne liczniki” mogą mieć szerokie zastosowanie chociażby do ułatwienia opiekunom osób starszych i samotnych sprawdzania samopoczucia swoich podopiecznych. 

Japan Post Co. również eksperymentuje z AI wykorzystując algorytmy firmy Optimind Inc. z Nagoya. Celem algorytmów jest wyznaczenie optymalnych tras. Jak mówi Yoshihiro Gomi, dyrektor generalny Japan Post Co.:

(...) system uwalnia kierowców od trudnego zadania planowania tras, pozwalając im bardziej skoncentrować się na bezpiecznej jeździe i pozwalając początkującym kierowcom osiągać wyniki na tym samym poziomie, co doświadczeni kierowcy.

AI ma również zastosowanie w barach i restauracjach. Przykładem może być Ebiya, restauracja od lat funkcjonująca w Ise, w prefekturze Mie. Ebiya wykorzystuje AI, aby przewidzieć liczbę klientów i w oparciu o te dane zakupić niezbędne produkty i przygotować poszczególne dania. System jest w stanie prognozować oczekiwana liczbę klientów nawet na najbliższe 45 dni, analizując takie czynniki jak prognoza pogody czy ilość pieszych. Prognoza AI sprawdza się w około 95%. Dzięki temu rozwiązaniu restauracja zredukowała wyrzucanie żywności o ok. 70%.

Zastosowanie tego rozwiązania okazało się takim sukcesem, że prezes firmy Haruki Odajima zmienił system w działalność gospodarczą – EBILAB, dzięki czemu może sprzedawać program innym restauracjom w ramach uiszczenia miesięcznej opłaty. Z systemu korzysta prawie 120 restauracji, a kolejne 1000 rozważa jego wprowadzenie.

Innym rodzajem praktycznego wykorzystania AI w branży restauracyjnej jest „zatrudnienie” specjalnych robotów serwujących drinki.przez sieć restauracji Yorotonaki. Robot jest zaprojektowany przez QBIT Robotics. Pisaliśmy już o tym na łamach dziennika Japonia-Online.

ŹRÓDŁA

The Japan Times
Japonia-Online

TAGI:

nowości   informatyka   roboty  

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy