Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Gospodarka PODSUMOWANIE TYGODNIA 02.12 - 08.12.2013 R.

Socio-Economics History Blog

08.12.2013 | 23:37
Autorzy: Arkadiusz Bednarczyk, Michał Brysz

Pakiet stymulacyjny w końcu zatwierdzony, wydatki inwestycyjne ponownie w górę, ale płace coraz niższe. A że auta sprzedają się dobrze, to dorzucą na nie podatki.

Dwustronne rozmowy z USA; runda w Singapurze - TPP

Po dwustronnych rozmowach pomiędzy wiceministrem gospodarki i polityki fiskalnej Yasutoshim Nishimurą, który zastępuje chorego Akirę Amariego, a Michaelem Fromanem, amerykańskim ministrem ds. handlu, japoński minister zaznaczył, że wciąż trzeba zmniejszyć różnice w poglądach na temat kontrowersyjnych kwestii związanych z umową o wolnym handlu - Partnerstwem Transpacyficznym (TPP). Na samym spotkaniu zwrócił się z kolei do Fromana słowami:

"[USA] musi wykazać się większą elastycznością".

Japonia w dalszym ciągu zmaga się z trudnymi dla niej negocjacjami obejmującymi obniżenie bądź wyeliminowanie ceł. Zarówno USA jak i inne kraje TPP naciskają, aby otworzyła ona swój sektor rolny.

W międzyczasie od soboty trwają również rozmowy w Singapurze, które zakończą się we wtorek. Uważa się, że jest to ostatnia szansa dla państw członkowskich, jeśli chcą osiągnąć cel zawarcia umowy przed końcem roku.

Przypieczętowanie pakietu stymulacyjnego

Pakiet stymulacyjny o wielkości 18,6 biliona jenów [558,4 mld zł], o którym było głośno już od wielu miesięcy, został zatwierdzony w czwartek. Ma on na celu złagodzenie skutków podwyżki podatku konsumpcyjnego, który zostanie podniesiony w kwietniu 2014 roku z 5% do 8%. Istotną część pakietu stanowi 5,5 bln jenów [165,1 mld zł], które zostały wyznaczone już w październiku jako środki przeznaczone na wsparcie gospodarki po wcześniej wspomnianej podwyżce podatku. Zdaniem wiceministra Yasutoshi Nishimury, istnieje prawdopodobieństwo, że podwyżka tego podatku wpłynie na zmniejszenie się PKB o 2 bln jenów [60 mld zł]. Dlatego też 5,5 bln jenów powinno wystarczyć aż nadto.

Wydatki inwestycyjne w górę

Drugi kwartał z rzędu (lipiec-wrzesień) rosną wydatki inwestycyjne japońskich przedsiębiorstw, które stanowią około 15% japońskiego PKB. We wszystkich sektorach niefinansowych inwestycje na cele takie jak budowa fabryk i wprowadzanie nowego wyposażenia zyskały 1,5% r/r [rok do roku] i osiągnęły wartość 8,96 bln jenów [268,9 mld zł]. W okresie kwiecień-czerwiec wzrosły o jedyne 0,02%. Gdyby jednak spojrzeć na porównanie kwartalne inwestycje przedsiębiorstw, z wyłączeniem tych w oprogramowanie, spadły o 0,5%, pierwszy raz od czterech kwartałów.

Jak wynika z przeprowadzonej przez Ministerstwo Finansów ankiety, na ponad 30 tysięcy firm o kapitale 10 mln jenów bądź większym, w okresie lipiec-wrzesień sprzedaż we wszystkich sektorach objętych ankietą wzrosła o 0,8% do 318,84 bln jenów [9,57 bln zł]. Z kolei zysk przed opodatkowaniem wyniósł 12,97 bln jenów [389,3 mld zł], co równa się skokowi o 24,1%.

Wzrost produkcji pojazdów i podatki od samochodów

W listopadzie o 13,3% wzrosła sprzedaż pojazdów, wykluczając mini pojazdy, osiągając liczbę 276 399 sztuk. Jest to już trzeci miesiąc wzrostu z rzędu. Sprzedaż samochodów osobowych wzrosła o 13,4% do 242 497 sztuk, a sprzedaż samochodów ciężarowych o 12,4% do 33 135 sztuk. Z kolei liczba sprzedanych autobusów skoczyła w górę o 4,9% do 767 sztuk.

Jednocześnie rząd planuje podnieść podatek dla posiadaczy mini pojazdów. Miałby on obowiązywać dla pojazdów o pojemności skokowej silnika do 600 cm3 i zostałby podniesiony z 7200 jenów [216,2 zł] rocznie do 10 000 jenów [300,2 zł]. Zabieg ten ma na celu wyrównanie szacowanego spadku przychodów z podatków samorządowych o 200 mld jenów [6 mld zł], w związku z likwidacją podatku od nabycia pojazdu oraz podatku od transakcji samochodowych w październiku 2015 roku. Dodatkowo rozważana jest podwyżka podatku powiązanego z wiekiem samochodu. Od początku roku budżetowego 2014 dla samochodów mających ponad 11 lat. Podwyżki wynosiłyby 900 jenów [27,02 zł] dla pojazdów mających 11-13 lat i 1000 jenów [30,02 zł] dla pojazdów od 13-18 lat. Podatek pozostanie niezmieniony dla pojazdów młodszych niż 11 lat i starszych niż 18.

Płace coraz niższe

Średnia wysokość płac, wyłączając nadgodziny i premie, spadła o 0,4% w listopadzie r/r, zaznaczając tym samym już siedemnasty z rzędu spadek. Natomiast dochody całkowite wykazały 0,1% wzrostu.

Być może przełamanie tej tendencji przyniosą działania rządzącej w Japonii koalicji, która zgodziła się w poniedziałek, aby znieść podatek, który został wcześniej nałożony na firmy w celu pozyskania funduszy na odbudowę kraju po tsunami w 2011 roku. Zdaniem Akiry Amariego, ministra gospodarki i polityki fiskalnej, w zamian za brak konieczności płacenia podatku firmy powinny podnieść płace.

Giełda; jen

Większe ruchy na głównym japońskim indeksie giełdowym Nikkei 225, niestety dla graczy, odbywały się w tym tygodniu jedynie w dół. Mimo że w poniedziałek zaczęło się od straty jedynie 0,4%, a we wtorek były nawet podrygi zwyżkowe, o 0,6% to środa była już bardzo nieciekawa. Główny indeks zaliczył spadek o 2,17% i dobił inwestorów w czwartek kolejnym obsunięciem o 1,5%. Na otarcie łez tydzień zakończył o 0,8% wyżej, na poziomie 15 299,86 punktów. Z kolei szerszy indeks Topix zamknął na 1235,83 punktów.

ŹRÓDŁA

The Japan Times I
The Japan Times II
3 News
The Japan Times III
The Japan Times IV
The Japan Times V
The Japan Times VI
The Bloomberg
Bankier
Reuters I
The Post
Reuters II
The Hindu Business Line
The Global Post
Yahoo! Finance
Kalkulator walutowy mybank

SYLWETKI AUTORÓW

TAGI:

Abe   handel   jen   deflacja / Inflacja   archeologia   giełda   podatki  

NASZE ARTYKUŁY

NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY

Kitsune - japońskie lisy

Komu macha maneki-neko?

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy