Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Film INICJACJA W ŚMIERĆ. „COLD FISH” W REŻYSERII SHIONA SONO

dvdmax.pl

26.10.2015 | 16:52
Autor: Luiza Stachura

Japoński reżyser Shion Sono w filmie z 2010 roku „Cold Fish” zabiera widzów w kolejną mroczną opowieść – tym razem o sprzedawcy rybek, który okazuje się socjopatą.

Shion Sono – urodzony w 1961 roku awangardowy poeta, znany poza Japonią przede wszystkim jako reżyser – w 2010 roku na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji zaprezentował swój kolejny obłędny film, „Cold Fish” (jap. Tsumetai nettaigyo), w którym dokonał tyleż konfrontacji afirmacji śmierci z afirmacją życia, ile reinterpretacji danse macabre, średniowiecznego motywu tańca ze śmiercią. Scenariusz autorstwa Shiona Sono oraz Yoshikiego Takahashiego oparty został na autentycznych wydarzeniach z lat 80. XX wieku. Makabryczny obraz dopełniają zimne, mroczne zdjęcia i doskonale dopasowana, wyważona muzyka. W 2012 roku Stowarzyszenie Krytyków Filmowych w Tokio nagrodziło film Błękitną Wstęgą.

Nastoletnia Mitsuko (Hikari Kajiwara) zostaje przyłapana na kradzieży w sklepie. Ojciec dziewczyny Nobuyuki Shamoto (Mitsuru Fukikoshi) wraz z żoną Taeko (Megumi Kagurazaka) błagają kierownika sklepu o wybaczenie. Rytuał przeprosin przerywa pojawienie się Yukio Muraty (Denden) – właściciela ekskluzywnego sklepu z rybkami. On zauważył, że Mitsuko dokonała kradzieży. Przedstawia jednak propozycję nie do odrzucenia. Po starej znajomości przekonuje kierownika sklepu, by nie zgłaszał sprawy. W zamian chce, by dziewczyna zaczęła pracę w jego firmie.

Shamoto również prowadzi sklep z rybkami, ale jego biznes jest dość skromny w porównaniu do swego rodzaju imperium Muraty – doskonale prosperującego przedsiębiorstwa „Amazon Gold”, generującego wysokie zyski. Tajemnicę sukcesu finansowego mężczyzna nagle i niespodziewanie odsłania przed Shamoto podczas jednej z kurtuazyjnych wizyt. Murata bowiem po nawiązaniu biznesowych zobowiązań czyni wspólników, jak sam eufemistycznie mówi, „niewidzialnymi”. Innymi słowy, zabija ich, a ciał pozbywa się w wyjątkowo wyrafinowany sposób. Jego wierną pomocnicą jest żona. Murata szybko i zdecydowanie oplata Shamoto siecią: przekonuje jego córkę do wyprowadzki z domu, zdobywa zaufanie Taeko, a następnie czyni Shamoto świadkiem zabójstwa. Uwikłany mężczyzna zostanie zmuszony do wejścia w labirynt grozy i podjęcia gry, w której stawką będzie życie jego najbliższych. Inicjacja w śmierć rozpocznie się 19 stycznia 2009 roku, skończy zaś 31 stycznia. Kolejne dni skrupulatnie rejestrują tyleż stopniowy rozkład, ile dekonstrukcję osobowości Shamoto – przeniesienie akcentów, zmianę konfiguracji elementów osobowości i tożsamości.

Mitsuko nienawidzi swojej macochy. Nie potrafi zrozumieć, dlaczego ojciec mógł tak szybko po śmierci matki związać się z inną kobietą. Dziewczyna utrudnia życie Taeko, kłóci się z nią i, wykorzystując bierność ojca, doprowadza do kapitulacji młodej macochy. Kobieta pozornie cierpliwie znosi nieumiejętność czy niemożność przeciwstawienia się zbuntowanej nastolatce przez Shamoto, czeka jednak na odpowiedni impuls, by dać upust frustracji. Jej mąż jest bowiem powściągliwym, nieokazującym emocji mężczyzną, który woli pozorny spokój. Przywodzi na myśl bezwolną marionetkę, tryb w machinie, martwego manekina. Jedynie zamiłowanie do astronomii, objawiające się coraz rzadszym obserwowaniem kosmosu w planetarium, świadczy o tym, że nie do końca wyzbył się młodzieńczych marzeń. Jego przeciwieństwo i swoista przeciwwaga w filmie to rubaszny i bezpośredni Murata – socjopata doskonale odegrany przez Dendena. Potrafi świetnie manipulować ludźmi, jest świadomy, w jaki sposób rozmawiać, jak wywrzeć odpowiednie wrażenie i zjednać sobie sympatię, by następnie móc przypuścić skuteczny atak. W zasadzie Denden kradnie cały film – bez niego „Cold Fish” byłoby tylko pustym obrazem o destrukcji, a tymczasem nabiera nieco innego wymiaru – kina o wizji współczesnego świata manipulowanego przez socjopatów, którzy stopniowo pozbawiają (słabsze) jednostki człowieczeństwa. Zdegenerowany Murata wyzwala w wytresowanym przez społeczeństwo Shamoto tłumione emocje. Paradoksalnie umożliwia mu dokonanie wyboru między własnym życiem marionetki a śmiercią. Czysto teoretycznie bowiem śmierć może otworzyć inny etap życia Mitsuko – młodego pokolenia, które chce się wyzwolić spod presji społecznej. Co ciekawe, Sono proponuje wersję rytualnego ojcobójstwa à rebours, na opak, gdyż to nie syn symbolicznie zabija ojca, by zaprowadzić nowy porządek i przejąć jego rolę…

What Else Films – polski dystrybutor filmu – zdecydował się zachować tytuł angielski: „Cold Fish”. DVD uzupełniają interaktywne menu, możliwość wyboru scen, galeria (przez nieco ponad minutę wyświetlane są wybrane przez dystrybutora kadry z filmu) oraz zwiastun filmu „Cold Fish” (a także zwiastuny dwóch innych filmów dystrybuowanych przez What Else Films). Tłumaczenie jest na całkiem przyzwoitym poziomie, zważywszy, że scenarzyści wprowadzają wiele niedopowiedzień (zwłaszcza związanych z przeszłością Muraty czy fascynacją kosmosem Shamoto) niewątpliwie utrudniających przekład. Odbiorca ma możliwość włączenia napisów polskich. What Else Films nie zdecydował się na lektora.

Skąpany w krwi, pełen seksualności i przemocy „Cold Fish” Shiona Sono, film z gatunku gore, to makabryczny obraz kondycji psychicznej współczesnego człowieka uwikłanego w społeczeństwo. Jedynym wyzwoleniem spod jarzma zda się śmierć – albo własna, albo cudza, lecz przeprowadzona w sposób ściśle kontrolowany. W czasach, gdy człowiek utożsamiany jest wyłącznie z ciałem-towarem, zabójstwo staje się osobliwym antydotem, odtrutką na technicyzację życia i jednocześnie upajającym, odurzającym, narkotycznym wręcz doznaniem. Film, wobec którego nie można pozostać obojętnym.

 

Tytuł: „Cold Fish” (jap. Tsumetai nettaigyo)
Premiera światowa: 2010
Reżyser: Shion Sono
Scenariusz: Shion Sono, Yoshiki Takahashi
Polski dystrybutor: What Else Films
Napisy: polskie
Dodatki:
– bezpośredni dostęp do scen i galeria

– interaktywne menu,
– zwiastun

 

SYLWETKA AUTORA

TAGI:

film  

NASZE ARTYKUŁY

Serce Kiusiu – Fukuoka

NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKUŁY

Kitsune - japońskie lisy

Komu macha maneki-neko?

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy