Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Kultura WYSTAWA „FUTAMI SHOICHI. AKWAFORTY”

Fot. Futami Shoichi, „Morze jak wiosna życia”, 1989

Toruń, Kamienica Pod Gwiazdą, Rynek Staromiejski 35

Data wydarzenia: 12.10.2019 - 24.11.2019
Opracowanie: Krystian Karolak

W Muzeum Sztuki Dalekiego Wschodu znajdującym się w Kamienicy pod Gwiazdą odbędzie się wystawa Shoichiego Futamiego zatytułowana „Akwaforty”.

Wernisaż wystawy odbędzie się 11 października br. o godz. 17:00, a prace artysty można oglądać od 12 października do 24 listopada br. Kuratorsami są: Katarzyna Paczuska i Mieczysław Ziomek. Wstęp jest wolny.

Shoichi Futami, artysta urodzony w Osace w 1932 r., Wystawiał swoje prace na ekspozycjach organizowanych przez japońskie stowarzyszenia grafików, a w 1967 roku otrzymał nagrodę Chunyokai Research Award. Jego prace są znane nie tylko w Japonii, ale także w Niemczech i innych częściach Europy. W 1983 r. zdobył nagrodę Małych Form Grafiki w Łodzi, a w 1984 r. wystawie Mail Art Exhibition w Wilhelmshaven, w Niemczech. Brał udział również udział w 1985 we wschodnioazjatyckiej wystawie książek i grafiki w Muzeum Sztuki Drukarskiej im. Gutenberga w niemieckiej Moguncji. W 1988 r. na zaproszenie Stowarzyszenia Paula Ernesto Vilke z Bremerhaven przebywał w Niemczech, tworząc prace i organizując wystawy indywidualne. W 1994 otrzymał stypendium Gemainde Wangerland. Jego wystawy indywidualne odbyły się w Hamburgu w Niemczech (2005 r.) oraz w Japonii w Muzeum Sztuki Nowoczesnej Kanagawa (2011) i w Muzeum Sztuki Prefektury Shizuoka (2013). Futami tworzy kameralne prace w technice akwatinty przesycone liryką i melancholią. Są niemal monochromatyczne, przeważnie w niebieskiej tonacji.

O swoich pracach pisał w 2002 r.: „Na moich pracach czasami umieszczam szklane wazony, kwiaty, krzesła i instrumenty muzyczne wraz z abstrakcyjnymi kształtami. Te przedmioty są ważnymi elementami projektu, ale nie są istotą pracy. Tak jak na przykład w poezji pojedyncze słowa i wersety nie określają charakteru całego wiersza. Są to wskazówki komunikacji między malarzem a widzem. Łączę je na wiele sposobów, a następnie krystalizują się w dzieło, które ma rytm, melodię i harmonię, jakby było kompozycją muzyczną. Patrząc na grafikę, należy dać się ponieść wyobraźni, tak jak podczas słuchania muzyki. W ten sposób jedno skojarzenie następuje po drugim, a widz może nawet odczuć to, czego sam malarz nie jest świadomy. W mojej głowie rodzi się coś w rodzaju entuzjazmu, który nie ma jeszcze formy. Jeśli nie zapiszę tego od razu, nawet jeśli jest to tylko linia, pomysł znika. Rzadko zdarza się, że natychmiast krystalizuje się w dzieło. Przeważnie zapominam o poszczególnych inspiracjach, ale jeden pomysł kumuluje się na drugim. Niektóre z nich powoli dojrzewają we mnie. I nagle czuję, że mogę zabrać się do pracy. Szukam swojego szkicownika. To moment, który najbardziej mnie ekscytuje. Ale to nie zawsze oznacza, że dzieło powstaje natychmiast. Większość przychodzi z trudem, kiedy całkowicie się koncentruję lub słucham ulubionej muzyki lub tworzę kilka projektów, by stworzyć pracę, która gdzieś w środku leży i czeka na moment tworzenia. Ten proces powoduje, że moja radość jest większa. […] Miedziana płyta do trawienia jest traktowana inaczej niż drewniana płyta do drzeworytu. W drzeworytach obszary są „wycinane” z drewna - miejsca, w których nie ma kolorów, należy „wybrać”. Pozostałe uniesione obszary są pokrywane farbą, a następnie odbijane na papier. Jednak w akwaforcie rysuje się za pomocą igły na miedzianej płycie, a następnie wytrawia. Te wytrawione miejsca zbierają farbę i pod prasą drukarską odbija się je na papier. W zależności od głębokości zbierają one więcej farby, co powoduje zmianę intensywności barwy na papierze. Dzięki temu artysta może osiągnąć ciemne i jasne kolory. Aby uzyskać płaski kolor na miedzianej płycie, stosuje się specjalne techniki. Zdecydowałem się na technikę akwatinty, ponieważ dobrze nadaje się do rozmytych, rozproszonych i delikatnych tonów. Moje prace nie są duże. Myślę, że małe zdjęcie lepiej pasuje do intymnej rozmowy między obrazem a widzem. Jako widz nie powinien szukać ani konkretnej formy ani znaczenia pracy, ale po prostu dać upust swoim emocjom, tak jak podczas słuchania muzyki.”

ŹRÓDŁA

Strona wydarzenia na Facebooku

POLECANE WYDARZENIA

Wystawy

Wystawa zdjęć Rie Yamady w ramach Vintage Photo Festival

Bydgoszcz, Dom Towarowy „Jedynak”, ul. Gdańska 15 (wejście od ul. Dworcowej, III piętro)

Wystawa „V4 + Japonia. Piękno ponad granicami"

Warszawa, Wydział Informacji i Kultury Ambasady Japonii, Al. Ujazdowskie 51

„Nowy Japonizm” – Wystawa Bunkasai 2019

Warszawa, Nowy Świat Muzyki, ul. Nowy Świat 63

„Pustka i pełnia” – wystawa malarstwa japońskiego

Warszawa, Galeria „Pod Okiem”, ul. Grójecka 79

[PATRONAT] Mistrzowie ukiyo-e

Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26

Wystawa „Futami Shoichi. Akwaforty”

Toruń, Kamienica Pod Gwiazdą, Rynek Staromiejski 35

100 sztuk porcelany na 100 lat relacji dyplomatycznych polsko-japońskich

Włocławek, Muzeum Etnograficzne, ul. Bulwary im. Marszałka Józefa Piłsudskiego 6

„Isshoni Art: Polska + Japonia” – wspólna wystawa artystów z Japonii i Polski

Nysa, Muzeum Powiatowe w Nysie, ul. Biskupa Jarosława 11

Koncerty

Koncert „Modlitwa o pokój”

Kraków, Kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej, ul. Augustiańska 7

Konferencje

[PATRONAT] XIII Dni Japonii na UW i Międzynarodowa Konferencja „Unique or Universal? Japan and its Contribution to World Civilization”

Warszawa, Wydział Orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy