Cała Japonia w jednym miejscu!
Najświeższe wiadomości, artykuły i ciekawostki

ISSN 2450-3193

Technika PRZESZKODY W POPRAWIE BEZPIECZEŃSTWA PASAŻERÓW KOLEI

Separatory na stacji Shirokane-Takanawa; źródło: Japanese Railway Society

19.01.2017 | 07:19
Opracowanie: Ewa Kubasik

Rząd wezwał operatorów najczęściej używanych stacji do zainstalowania systemów drzwi na krawędziach peronów do 2020 roku. W realizacji tego planu przeszkadza m.in. różny rozstaw drzwi w pociągach.

W celu zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników pociągów Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki (MLIT) zadecydowało o wyposażeniu stacji kolejowych oraz metra w separatory. Obecnie nieco ponad 600 z około 9 i pół tysiąca stacji takie zabezpieczenia już posiada.

Po serii śmiertelnych wypadków na stacjach w sierpniu i październiku ubiegłego roku  MLIT i operatorzy linii przyjęli podczas grudniowego spotkania założenie o przyspieszeniu prac nad montażem separatorów. Zgodnie z postanowieniami stacje z dziennym obłożeniem przekraczającym 100 tysięcy pasażerów (800 stacji) mają zainstalować drzwi ekranowe jeszcze przed Igrzyskami Olimpijskimi Tokio 2020. Tam, gdzie będzie to utrudnione, z pomocą nowych technologii mają później powstać innego typu zabezpieczenia takie jak podnoszone barierki.

Jedną z trudności pojawiających się przy instalacji separatorów jest to, że przez niektóre stacje przejeżdżają pociągi wielu operatorów i konieczne jest dostosowanie zabezpieczeń do różnych rozstawów drzwi. Zarówno producenci, jak i operatorzy starają się jak najszybciej rozwiązać problemy. Obecnie testowany jest model uniwersalnych drzwi ekranowych, które w przeciwieństwie do tradycyjnych otwierają się nie na szerokość dwóch metrów, ale trzech i pół. Testy, mające sprawdzić między innymi wytrzymałość nowego rozwiązania, odbywają się na stacji Miura, przez którą przejeżdża w sumie 16 modeli pociągów.

MLIT szacuje, że koszt instalacji systemów drzwi na jednej stacji waha się od kilkuset milionów do nawet ponad miliarda jenów (ok. 35 i pół miliona złotych*). W kosztach partycypują: rząd, władze miejskie oraz właściciele poszczególnych linii. Chcąc obniżyć koszty operatorzy starają się stosować inne rozwiązania techniczne. Na stacji Haijima zainstalowano zabezpieczenie w formie trzech poziomych żółtych prętów, przypominających płot. Kiedy pociąg wjeżdża na stację, „płot” podnosi się, wydając ostrzeżenie dźwiękowe. Gdzie indziej zamontowano drzwi ekranowe z wbudowanymi wyświetlaczami LCD. Jak zauważa dziennik „The Mainichi Shimbun” takie rozwiązanie pozwala na dodatkowe wpływy z tytułu wyświetlanych reklam.

Kolejnym z problemów jest konieczność umocnienia fundamentów peronów, gdyż systemy drzwi są ciężkie. Prace te mogą być prowadzone jedynie w przerwie między kursowaniem pociągów i w związku z tym jest możliwe, że potrwają nawet trzy lata.

Instalacja drzwi peronowych może w dłuższej perspektywie doprowadzić do redukcji kosztów i poprawy bezpieczeństwa pasażerów, co jest zasadniczym celem przedsięwzięcia. Jak podaje Asia News w 2014 roku doszło do 227 przypadków kontaktu między pasażerem a pociągiem, z czego 34 zakończyły się śmiercią.

*Przeliczenie na podstawie kursu średniego NBP z dnia 9.01.2017 roku

ŹRÓDŁA

The Mainichi I
The Mainichi II
Asian News

TAGI:

transport   technologia   bezpieczeństwo   pociągi  

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PATRONUJEMY

PARTNERZY

Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy
Partnerzy